Från debatten i fullmäktige, läs Anna Maria Romlid anförande.

bild(1)
I dag har vi många timmar av debatt framför oss, där inget är för stort eller för litet för att diskutera. Detta kanske kan liknas lite med politikernas sommaravslutning, men istället för att sätta punkt för en skolår, påbörjar vi arbetet och visionerna för 2017. Det är också i denna debatt som våra olika viljeinriktningar tydliggörs. Hur ska Västerås utvecklas, vilka är prioriteringarna och målen?

För mig som vänsterpartist är det enkelt. Vi lägger en budget som sätter människovärdet först. Genom att förstärka sociala rättigheter och genom minskade klyftor. Vi har fokus på välfärden. För i en välfungerande välfärd suddas retorik kring vi mot dom bort.

Vänsterpartiets budget riktar sig till bland annat till:

– Barnet med förälder på försörjningsstöd, som under sommarlovet får 500 kronor mer i månaden med våran budget.

– Till undersköterskan, som stressar mellan olika uppdrag i hemtjänsten och inte hinner att gå på toaletten under hela förmiddagspasset, som med vår budget får mer inflytande och fler arbetskamrater.

– Till alla rektorer på våra grundskolor som år efter år lyfter hur mycket de kämpar med att fullfölja sitt uppdrag på Västerås låga skolpeng. I vår budget lägger vi 30 mnkr till höjning av eleversättningen.

– Till den ideella samhället som sprudlar av idéer och energi. Vi känner en stor tilltro till föreningslivet i Västerås och lägger 5 mnkr i höjning av föreningsbidraget.

Vi lägger en budget med fokus på välfärden. Med satsningar som en röd tråd såväl som till förskoleläraren som till barnet. Vi behöver göra satsningar på helheten för att få bästa resultat. Det går inte heller att dutta ut små satsningar och tro att det ger det utfall som man önskar. Det behövs strukturella förändringar.

Det är glädjande att vi har en rödgrön-regering, och där Vänsterpartiet har så stort inflytande på budgeten. För det ger resultat. Det är en historisk satsning till kommunerna från regeringen där Västerås får 103 miljoner kronor. Dessa resurser måste vi använda rätt. Därför vill vi lägga stora delar av medlen direkt ut till verksamheterna för att anställa mer personal i välfärden, men också för att göra riktade satsningar för våra barn och äldre.

Vi får också vara glada över för stadsbidragen eftersom det innebär det inte blir aktuellt för några nya stålbad i Västerås, i alla fall inte för 2017.

Trots det fortsätter majoriteten envist att lägga rationaliseringskrav. 0,5 procent innebär i det stora hela närmare 21 miljoner kronor som ska tas bort. Det hade kanske varit mer schysst att utifrån tidigare år med rationaliseringar låta våra nämnder få vila och andas. Men istället väljer majoriteten att plocka bort resurser och frågan är vad finns det snart kvar att plocka bort?

Från vänsterpartiets sida tror vi att besparingar i kommunens verksamheter i slutändan ger högre kostnader. Det är inte en ekonomisk hållbar politik.

Underhåller vi inte vägar, byggnader och broar kostar det mer när det börjar rasa och kräver större insatser. När elever inte klarar sin skolgång eller får vuxenstöd i sin vardag riskerar de att hamna i social exkludering som leder fel i livet. När den äldre inte kommer ut och träffar folk, utan blir isolerad i hemmet, mår de sämre och kräver i längden mer insatser.Det är logiskt och dessutom vetenskapligt bevisat att förebyggande arbete är båda socialt och ekonomiskt hållbart.

Tidigare år med stora besparingar har såklart lämnat sina hål. Vi behöver laga dessa hål men också göra satsningar. Därför föreslår vi en skattehöjning på 35 öre. Denna höjning möjliggör stora välfärdsatsningar men också att vi kan landa på ett resultat på 2,5 %.

Det är viktigt att vi har ett starkt resultat eftersom vi behöver göra stora investeringar nu i kommunen. Vi behöver lägga tyngden på att bygga fler förskolor, skolor, äldreboenden, särskilda boenden eftersom kommunen växer och blir större. Vi behöver ett starkt resultat för att möte morgondagens utmaningar.