Vänsterbudget med tydligt skolfokus

Idag firar glada ungdomar sin student. Men många Västeråselever går ut grundskola och gymnasium med alltför dåliga kunskaper. Både barn och föräldrar upplever att skolan inte kan ge det stöd som behövs. Idag presenterar Vänsterpartiet en budget som satsar 80 miljoner mer än majoriteten på skolan. ”Det behövs omedelbara satsningar på skolan och äldreomsorgen, förklarar vänsterpartiets oppositionsråd Vasiliki Tsouplaki som ger majoritetens budget ett lågt betyg.

Vänsterpartiet ser behovet av en budget som tar sig an de stora samhällsutmaningarna med ökade klyftor, bristande skolresultat och en försämrad äldreomsorg. Sammanlagt tillförs 143 miljoner för att stärka välfärden.

Under många år har Västerås skolor tvingats till besparingar och lärare vittnar om en tuff arbetssituation och svårigheter att hinna ge alla barn den uppmärksamhet de skulle behöva.

– Vi tar de låga skolresultaten på allvar och vet att för att vända utvecklingen behöver vi fler vuxna med olika kompetenser som stöttar barnen i deras utveckling. Våra satsningar skulle kunna innebära 156 nya tjänster. säger Vasiliki Tsouplaki.

En annan fråga som Vänsterpartiet lyfter i sitt budgetförslag är omsorgen av de äldre.

– Vi menar att äldreomsorgen är underfinansierad och alla de nedskärningar som skett den här mandatperioden är mycket olyckliga. Många äldre saknar någon som har tid att sitta ner och prata eller ta dem med på en promenad. Vi säger nej till höjningen av hemtjänsttaxan och vill ge bättre villkor både för hemtjänsten och för de som arbetar på våra äldreboenden, avslutar Tsouplaki.

Budgeten i sin helhet kan ni läsa här:

Vänsterpartiet Västerås årsplan 2018