Skolan som kostnadsfri

Fråga till grundskolenämndens ordförande Vicki Skure-Eriksson (C)

Under förra mandatperioden tog dåvarande Barn- och ungdomsnämnden ett dokument ”Riktlinjer för kostnadsfri grundskola/grundsärskola”. Syftet med riktlinjen var att säkerställa att grundskolans verksamhet ska vara kostnadsfri och uppmärksamma dolda kostnader.

När denna riktlinje infördes arbetade man aktivt med den i olika forum med både rektorer och pedagoger. Riktlinjen var allmänt känd. Men nu ställer jag mig frågande till hur många ute på våra skolor som har kännedom om riktlinjen, eftersom jag under den senaste tiden har fått vittnesmål efter vittnesmål från vårdnadshavare om att riktlinjen inte följs.

Mina frågor blir därför:

– Hur säkerställer du som ordförande att Riktlinjer för kostnadsfri grundskola/grundsärskola efterföljs på våra skolor?

– Hur informerar förvaltningen nya rektorer kring vilka riktlinjer vi har?

EN SKOLA FÖR ALLA
Vill du veta mer om hur Vänsterpartiet vill förbättra skolan i Västerås? Läs vårt nya skolpolitiska program. Ladda ner Vänsterpartiet Västerås skolpolitiska program här!
NYHETSBREVET
Vill du veta mer om vad vi gör och tycker? Då ska nu anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Klicka här för att prenumerera!
BLI MEDLEM

Det går att förändra världen om man vill. Fast knappast ensam. Bli medlem i Vänsterpartiet. Första året kostar bara 100 kr.
Klicka här för att bli medlem!

Gilla oss på Facebook!