Vänsterpartiet driver fram me too-rapport

Västerås stad ska ta fram en rapport om hur arbetet mot sexuella trakasserier och övergrepp i kommunens verksamheter ser ut och lägga fram förslag på förbättringsåtgärder. Det beslutade kommunstyrelsen idag efter ett nämndinitiativ från Vänsterpartiet Västerås.

Sedan me too-rörelsen startade i höstas har svenskarna fått ta del av tiotusentals berättelser och vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp. Upprop som #imaktenskorridorer från politiker, #tystiklassen från elever, #icke-godkänt från pedagoger, #orosanmälan från socialarbete och #idet offentliga från tjänstepersoner berör Västerås stad i allra högsta grad.

– Vi kan inte blunda för att sexuella trakasserier och övergrepp sker varje dag, överallt och även i Västerås stads verksamheter. Det är av yttersta vikt att vi politiker lyfter frågan, bryter tystnadskulturen och arbetar aktivt för nolltolerans, säger Anna Maria Romlid (V), gruppledare.

För en dryg månad sedan la Vänsterpartiet Västerås ett nämndinitiativ med en uppmaning till kommunstyrelsen att skyndsamt ta fram en rapport som beskriver hur arbetet mot sexuella trakasserier och övergrepp ser ut i kommunens verksamheter.

Partiet ville också se förslag på hur Västerås stad kan gå vidare med frågan för att kunna säkerställa en god och trygg arbetsmiljö för alla. Idag sa kommunstyrelsen ja till initiativet.

– Vi hoppas att vårt initiativ leder till konkreta åtgärder kring hur vi gemensamt kan jobba mot patriarkala strukturer som skär igenom hela samhället, säger Anna Maria Romlid (V).