Vänsterpartiet vill stoppa politisk sponsring

Sverigedemokraterna sponsrar reflexvästar till skolbarn i Västerås. Idag, på kommunstyrelsen, lägger Vänsterpartiet ett nämndinitiativ om att Västerås stad ska införa en policy mot politisk sponsring i kommunens verksamheter.

För några veckor sedan fick barnen på en av kommunens grundskolor reflexvästar från företaget Flexbert. Gåvan var möjlig eftersom flera företag, Västerås stad och Sverigedemokraterna sponsrade västarna. I samband med utdelningen av västarna fick föräldrarna ett brev från Flexbert med loggor från alla sponsorer.

– Vi reagerar kraftigt mot att ett politiskt parti sponsrar produkter som delas ut i skolan, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Att just Sverigedemokraterna sponsrar produkter till skolbarn gör saken extra anmärkningsvärd.

– Inga barn ska behöva få något som är sponsrat av ett rasistiskt parti. Det går emot varje värdegrund i våra verksamheter, säger Hawar Asaiesh (V), ersättare i kommunstyrelsen.

Västerås stad saknar en policy för politisk sponsring och idag lägger Vänsterpartiet Västerås ett nämndinitiativ om att införa en policy mot politisk sponsring i kommunens verksamheter. Vänsterpartiet vill också att Västerås stad tar fram riktlinjer för kommunens egen sponsring, till exempel är det viktigt för kommunen att ha koll på vilka de övriga sponsorerna är när man går in och sponsrar olika produkter och evenemang.