Västerås stads inblandning i fritt wifi på offentlig plats

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S)

I januari kunde man läsa i bland annat vlt att Västerås stad ska delta i ett samarbete för att erbjuda gratis wifi på vissa offentliga platser. Kommunens medverkan motiveras med att man på det sättet skulle kunna samla in information om hur man rör sig i vissa områden utifrån kön, ålder och bostadsområde bland annat för att använda i stadsplaneringen.

Med anledning av det och den nya dataskyddsförordningen som börjar gälla den 25:e maj vill jag därför ställa några frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Stämmer det att kommunen kommer att delta i projektet och samla in denna information?

Om ja:

1. Hur väl efterlever man då dataskyddsförordningen med avseende på integritet och att inte samla in onödig ”bra att ha”-information?
  2. Hur säkerställer man att den som godkänner avtalet verkligen förstår vilken typ av uppgifter som lämnas ut?
  3. Kommer man att få godkänna varje gång man kopplar upp sig på nätet eller förutsätts det att man godkänt livet ut?
  4. Hur säkerställer man att inte omyndiga godkänner avtal samt att det är brukaren av telefonen som kartläggs och ingen annan?

Olle Kvarnryd (V)

2018-03-05