V vill bygga en feministisk stad

Vänsterpartiet vill att Västerås ska vara en stad för alla. På internationella kvinnodagen lägger partiet en motion om feministisk stadsplanering.

Hur vi organiserar våra samhällen och våra bostadsområden får effekt på allt från trivsel och trygghet till hur vi rör oss och verkar. Idag tar den fysiska planeringen av Västerås i högre utsträckning hänsyn till mäns behov än till kvinnors.

– Västerås är byggt av män för män. Vi vill bygga ett Västerås för alla, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Sedan många år tillbaka planeras Västerås utifrån ett jämställdhetsperspektiv men Vänsterpartiet tycker att perspektivet inte alltid får genomslag. Nu vill partiet att Västerås stad utvärderar sitt tidigare jämställdhetsarbete och tar fram en modell för att feministisk stadsplanering ska genomsyra allt arbete. Förutom själva bebyggelsemiljön handlar det bland annat om ljussättning, var vi placerar busskurer och hur vi namnger nya gator.

– Den kanske viktigaste biten är att skapa mer inkluderande processer när vi planerar staden och att allas kunskaper värderas lika högt. Alla ska ha möjlighet att påverka, säger Anna Maria Romlid.

För att säkerställa att arbetet för en jämställd kommun inte faller mellan stolarna vill Vänsterpartiet också att berörda nämnder arbetar utifrån en checklista med tydliga
jämställdhetsmål.

Motionen om feministisk stadsplanering