V driver på för jämställdhet

Västerås stad ska ansöka om att ingå i ett kommunövergripande projekt för att utveckla jämställdhetsarbetet. Det beslutade kommunstyrelsen idag efter ett nämndinitiativ från Vänsterpartiet.

Sveriges kommuner och landsting bedriver just nu ett projekt där kommuner jämförs utifrån arbetet för jämställdhet. Fokus ligger på ett förbättringsarbete genom systematiska jämförelser och ett ömsesidigt lärande. Efter dagens beslut i kommunstyrelsen kommer Västerås stad
ansöka om att vara med i projektet.

Vänsterpartiet har länge påpekat att Västerås stad behöver arbeta mer systematiskt för att uppnå målen i kommunens jämställdhetspolicy. Målen är att kvinnor och män ska ha samma makt i samhället, att avskaffa stereotypa könsroller och att kommunen ska vara en pådrivande aktör i jämställdhetsarbetet.

– Det går alldeles för långsamt. Policyn är fem år gammal och vi har inte kommit särskilt långt, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Att Västerås stad satsar för lite på jämställdhetsfrågor märks på flera sätt, exempelvis satsarkommunen mindre resurser än jämförbara kommuner och kommunen har inte någon jämställdhetsstrateg.

– Om vi menar allvar med att krossa patriarkatet måste den politiska majoriteten visa på mer ambitioner än vad de har gjort hittills, säger Hawar Asaiesh (V), ersättare i kommunstyrelsen.