V-budget: Satsningar på skolan med riktiga pengar

Vänsterpartiet satsar 53 miljoner kronor på skolan jämfört med majoritetens 14 miljoner kronor. Det är huvudbudskapet i V:s budgetförslag som lämnas in till kommunstyrelsen idag.

Västerås satsar betydligt mindre på skolan än jämförbara kommuner. Konsekvenserna är bland annat låg lärartäthet, få kuratorer, dålig tillgång till skolbibliotekarier, problem att erbjuda stöd till alla elever och dåligt administrativt stöd till rektorer. Vänsterpartiet gick till val på att vända den negativa utvecklingen.

Problemen i skolan hopar sig. Det krävs en rejäl satsning för att alla barn ska få samma möjlighet att lyckas i skolan och i livet, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Skolsatsningen på 53 miljoner kronor består av “riktiga pengar”. I Vänsterpartiets budgetförslag finns inga besparingskrav på grundskolenämnden och satsningen är utöver den sedvanliga uppräkningen för större barnkullar, priser och löner. Med samma sätt att räkna satsar den politiska majoriteten (S, L, C och MP) 14 miljoner kronor på skolan.

Majoritetens satsning är småpengar i sammanhanget. Västerås barn förtjänar betydligt bättre, säger Anna Maria Romlid.

Förutom skolsatsningen vill Vänsterpartiet lägga mer pengar på bland annat äldreomsorgen och förskolan. För att finansiera alla satsningar vill Vänsterpartiet höja kommunalskatten med 35 öre. Partiet vill också sänka kommunal- och oppositionsrådens arvoden med 18 000 kronor i månaden.

De ekonomiska klyftorna ökar och ett sätt att bekämpa dem är att börja från toppen. Det är också viktigt att politiker och väljare lever i samma ekonomiska verklighet, säger Anna Maria Romlid.

Vänsterpartiet Västerås budget för 2019