Debattartikel

Satsningen på grundskolan är majoritetens luftslott

Debattartikel publicerad i VLT den 7 december 2018.

Satsningen på grundskolan är majoritetens luftslott

Skolan var – med all rätt – den största frågan inför årets kommunval. Alla partier är eniga om att skolan länge har varit underfinansierad och att det behövs stora satsningar. Från Vänsterpartiets sida har vi bland annat lyft fram att alla barn och ungdomar inte har samma möjligheter att lyckas i skolan.

Förra veckan, när budgeten skulle klubbas i kommunfullmäktige, var det upp till bevis. Tyvärr kunde Vänsterpartiet, den oberoende tankesmedjan Balans och flera andra snabbt konstatera att den politiska majoritetens (S, L, C, MP) satsning på grundskolan är ett luftslott. Den liknar många andra satsningar som har gjorts på skolan. Att inom befintlig budget omfördela pengar så att det ska se ut som en satsning.

I Lärarförbundets ranking ligger Västerås på 256:e plats av landets 290 kommuner. Orsaken är bland annat svaga lärarlöner och liten resurstilldelning till skolan. Trots det placerar sig Västerås på 55:e plats när det gäller meritvärdet i årskurs nio. Lärarna gör alltså en fantastisk insats trots usla villkor. Frågan är hur länge de orkar.

Majoriteten säger att se satsar 34 miljoner kronor på skolan men samtidigt lägger de ett besparingskrav på grundskolenämnden. Drar man bort besparingarna återstår endast en satsning på 13,6 miljoner kronor. Det motsvarar 15 till 20 lärartjänster. Inte mycket med tanke på alla löften före valet om att göra Västerås till en ledande skolkommun.

Risken är att det blir svårare och svårare att rekrytera lärare till Västerås och att vi tappar allt fler av de lärare som är drivande på sina skolor. Närliggande kommuner erbjuder idag bättre villkor.

Man kan ändå tycka att majoritetens 13,6 miljoner kronor trots allt är en satsning. Att det är gott nog. Men med alla besparingar, bland annat inom administrationen, är risken stor att det mesta av satsningen äts upp av nya administrativa uppgifter ute på skolorna. För trots besparingarna kommer politiken naturligtvis att ställa samma krav på kvalitetsuppföljningar, budgetuppföljningar och verksamhetsutveckling som tidigare.

Västerås har inte höjt skatten sedan 1992 men trycket på skola, vård och omsorg blir allt högre. Vi i Vänsterpartiet tycker att en kritisk nivå har passerats. Det finns inte mer vi kan vinna på besparingar utan att förlora i kvalitet.

Det är inget självändamål att höja skatten men just nu är en skattehöjning det bästa alternativet för att säkra kvaliteten i skola, vård och omsorg. En höjning med 35 öre som Vänsterpartiet föreslog i årets budgetförslag ger en intäktsökning på 122 miljoner kronor och 53 miljoner kronor skulle gå direkt till skolan.

Särskilt med tanke på att Västerås satsar mindre på skolan och har lägre skatt än jämförbara kommuner. När nästa budget läggs förväntar vi oss att majoriteten (S, L, C, MP) inser att en liten skattehöjning är nödvändig för att kvalitetssäkra kommunens verksamheter.För en västeråsare med 30 000 kronor i månadslön innebär skattehöjningen 105 kronor extra i månaden. Vi menar att det är en rimlig höjning.

Barnen är vår framtid. Att lyckas i skolan är den enskilt viktigaste faktorn för att ha goda chanser i livet. Vi vet att en majoritet av västeråsarna gärna betalar mer skatt för en fungerande skolgång med rätt insatser för sitt barn eller barnbarn.

Lars Nordin (V)
Anna Maria Romlid (V)