Nej till tiggeriförbud

Moderaterna i Västerås vill införa tiggeriförbud. Nu vill Vänsterpartiet att den politiska majoriteten (S, L, C, MP) snabbt går ut och säger nej till förslaget.

I dagarna avgjordes frågan om ett lokalt tiggeriförbud i skånska Vellinge. Högsta förvaltningsdomstolen upphävde kammarrättens tidigare beslut och gav grönt ljus för ett
lokalt tiggeriförbud.

Moderaterna i Västerås valde att agera snabbt och föreslår ett tiggeriförbud även i Västerås.

– Det är bedrövligt. Att ge sig på fattiga människor är aldrig rätt väg att gå. Det leder endast till en mer omänsklig politik. Vi behöver en jämlik och rättvis politik, säger oppositionsrådet Anna Maria Romlid (V).

Nu vill Vänsterpartiet Västerås att den politiska majoriteten (S, L, C, MP) agerar snabbt och förkastar förslaget.

– Vi vill att det här skamliga förslaget omgående hamnar i papperskorgen där det hör hemma. Tiggeri är ett tecken på en akut social katastrof i dagens Europa. Det behövs åtgärder för att långsiktigt avskaffa fattigdom i Europa och akuta åtgärder för att ge värdighet åt människor i en ovärdig situation , säger Anna Maria Romlid.