• Allas rätt till...

Allas rätt till arbete

Att ha ett arbete betyder mycket för människor i dagens samhälle. Det handlar förstås om ekonomisk trygghet, men också om identitet och att finnas i ett socialt sammanhang.

Idag hänvisas många till tillfälliga och osäkra anställningar. Arbetslösheten har sjunkit de senaste åren men är fortfarande hög i förhållandet till tidigt 1990-tal. Det är också tydligt att den som har en funktionsvariation, kortare utbildning eller kort tid i landet har mycket svårare att ta sig in på arbetsmarknaden än andra. Tillsammans med politiska beslut på statlig nivå, som jobbskatteavdrag, försämringar i a-kassa och sjukförsäkring har detta ökat den ekonomiska och sociala ojämlikheten. Situationen är svår för många som saknar arbete helt eller delvis liksom för långtidssjuka och utförsäkrade. Kostnaden för arbetslöshet skjuts över på den enskilde men också på kommunen i form av ökade sociala problem och behov av ekonomiskt bistånd.

Det är viktigt för oss i Vänsterpartiet att alla ska ha ett jobb eller en sysselsättning för att kunna garantera sin egen försörjning. Tillsammans kan vi skapa en förändring för många familjer och barn om föräldrarna har ett jobb att gå till. Oron minskar för att pengarna inte ska räcka till. Det gör att alla mår bättre hemma. Barnen och ungdomarna lyckas bättre i skolan och familjen har råd att skriva in barnen i idrottsklubben. Det är med jobben som de stora förändringarna kommer när det gäller ekonomisk jämlikhet.

Kommunen har ett ansvar för att den lokala arbetsmarknaden fungerar. Vi vill skapa nya jobb genom att utveckla kommunen, underlätta för företagande och få in fler på arbetsmarknaden. För att det ska bli möjligt behöver vi satsa på hållbara lösningar för hela kommunen, både socialt och ekologiskt.

Därför vill vi:

Satsa på klimatomställning.
Bygga fler hyresrätter, äldreboenden, förskolor och skolor.
Satsa på kollektivtrafiken.
Anställa fler inom bl.a. skola, vård och omsorg.
Fortsätta utveckla “en-väg in” till kommunen för företagen.
Stimulera för småföretag att lägga anbud när kommunen upphandlar.
Förbättra kommunikationer och bygga ut bredband.
Öka kommunens köp av närproducerade varor.
● Undersöka behovet av en särskild landsbygdssamordnare.
Garantera korta handläggningstider för företagare.
Ha ett bra samarbete med Arbetsförmedlingen och näringslivet för att genom kommunens utbildningsinsatser hjälpa till att bättre matcha tillgång och efterfrågan på arbetskraft.
Stärka studie- och yrkesvägledning.
Samarbeta med MDH och YH för att stärka yrkesutbildningar.
Garantera arbetslösa ungdomar arbete eller utbildning inom 90 dagar.
Erbjuda relevanta åtgärder i ett tidigt skede till de som riskerar långvarig arbetslöshet.
Stötta och stärka vår kommuns arbetsmarknadsenhet, AMA, så att de kan se till individens egna förutsättningar och styrkor så långt som det går.
Ta tillvara på alla nya västeråsares kunskaper genom en kompetensmatris, för att sedan kunna rikta insatserna tydligare i syfte att kunna börja arbeta eller studera.
Att medborgare inte ska kallas för kunder i offentlig verksamhet.