• En skola för al...

En skola för alla

Västerås barn och unga förtjänar bättre. Idag är det tydligt att alla barn inte får samma chans att lyckas i skolan. Det är djupt orättvist och oacceptabelt. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att de elever som har sämre förkunskaper och förutsättningar ska få mer hjälp. Vänsterpartiet ser att det fria skolvalet och friskolesystemet skapar segregation och urholkar ekonomin för de kommunala skolorna.

Klassrummet där direktörens barn möter vårdbiträdets barn håller på att försvinna. Det är en oroande trend att skolmiljön blir allt mer uppdelad. Jämfört med tidigare går elever med liknande bakgrund i högre grad tillsammans. Vilket område du bor på och vilken utbildning dina föräldrar har påverkar dina skolresultat. Skillnaderna mellan skolors genomsnittliga resultat har fördubblats de senaste 20 åren.

Vänsterpartiet vill återupprätta den jämlika och sammanhållna skolan. Skolan ska lägga grunden för ett liv med möjligheter – inte ett förstelnat klassamhälle. Skolan kan inte på egen hand avskaffa klassamhället, men den kan jämna ut skillnaderna så att alla barn får en bra start i livet. Därför behövs det rejäla satsningar och att resurserna fördelas efter behov.

Därför vill vi:

Övergripande för skola, förskola och fritids
Kraftigt öka resurserna till förskola, skola och fritidshem.
Fördela resurserna efter behov för att kunna möta alla barn utifrån deras förutsättningar, för en mer jämlik och socioekonomisk resursfördelning.
Öka personaltätheten på skola, förskola och fritids.
Verka för att stärka inflytandet för barn, elever och personal.
Stärka kunskapen om genus, normkritik och hbtq genom att inrätta ett resurscentrum för jämställdhet, som kan arbeta med handledning av grupper och erbjuda öppna föreläsningar och fortbildningsinsatser.
Att alla våra pedagogiska verksamheter ska jobba medvetet med värdegrundsarbete för att motverka t.ex. mobbning, rasism, homo- och transfobi samt sexism.
Verka för hbtq-certifiering av enheter inom skolan.
Rikta resurser för modersmål och studiehandledning på modersmål för att säkerställa att elevernas behov och rättigheter tillgodoses.
Öka samverkan mellan socialtjänst, skola och förskola, för att gemensamt kunna stötta upp familjer som behöver hjälp under kortare eller längre perioder.
Att inga dolda avgifter ska finnas på förskolan, fritids och i skolan.
Att förskola, fritids och skola ska jobba medvetet med trygga och tillgängliga miljöer, Vänsterpartiet har bland annat föreslagit att alla omklädningsrum ska ha duschbås.
Utveckla ett långsiktigt samarbete med frivilliga organisationer, t.ex. Tjejjouren, MÄN, RFSU och Rädda barnen för att möjliggöra fler skolor att ta del av deras expertis.

Förskola
Utöka tiden för barn till arbetslösa och föräldralediga på förskolan. Vi vill se en trappa där barn får rätt till mer tid ju närmare skolstart de är.
Öka personaltätheten.
Följa behovet av barnomsorg på natten och eventuellt öppna fler kvälls- och nattöppna avdelningar.
Utveckla modersmålsstödet i förskolan.
Att även barn som bor på skyddat boende ska ha rätt till förskola.

Grundskola
Få in fler kompetenser i skolan för att stötta barns välmående, exempelvis fler kuratorer.
Minska antalet elever per mentor genom en ökad lärartäthet.
Att alla får tillgång till läxhjälp i skolan om läxor ges.
Att det ska finnas tillgång till skolbibliotek och skolbibliotekarier på alla skolor.

Fritids
Ge barn till föräldralediga och arbetslösa utökad rätt till fritids.
Utöka samarbetet mellan skola och fritids.
Öka personaltätheten.

Fritidsgårdar
Ge fritidsgårdar ett uppdrag att arbeta för ett mer jämställt utnyttjande av verksamheten, det vill säga att få fler flickor att vilja komma till fritidsgårdarna.

Gymnasieskola och vuxenutbildning
Lyfta vikten av studie- och yrkesvägledning i grundskolan och gymnasiet i syfte att stödja flickors och pojkars otraditionella yrkesval.
Jobba aktivt för att ungdomar av olika kön, bakgrunder och studievana möts genom att blanda praktiska och teoretiska program i gymnasieskolan.
Stärka de yrkesförberedande programmen genom att satsa på samverkan med arbetslivet, möjliggöra för att alla når målen inom tre år men om det behövs, komplettera med en sjunde skoltermin.
Att kommunen ska ha en särställning inom den kommunala vuxenutbildningen och erbjuda ett stort utbud av behörighetsgivande kurser.
Garantera SFI med hög kvalitet genom att undervisningen i huvudsak bedrivs i kommunal regi.

För fler förslag om skolan, förskolan, fritids, vuxenutbildningen läs vårt utbildningspolitiska program.