• En välfärd att ...

En välfärd att lita på

I dag finns det stora skillnader mellan människor i Västerås. Vänsterpartiet vill se ett jämlikt och sammanhållet samhälle. I en kommun där vi litar på varandra ökar även tryggheten. Vi vill därför minska de sociala skillnaderna mellan människor. Vi tror på ett samhälle där alla har lika värde oberoende ålder, kön eller köns-uttryck, etnicitet, sexuell läggning, sysselsättning, funktions-nedsättning eller sjukdom.

För att upprätthålla en god samhällsservice behöver vi fler som arbetar i välfärden. Vi behöver se till att det finns resurser för att anställa fler och skapa goda arbetsvillkor som lockar fler att arbeta i Västerås stad.

Vi vill se ett Västerås där framtidens äldreomsorg är trygg och där det är den äldres behov som styr. Alla barn i Västerås ska ha samma förutsättningar för utveckling, utbildning och drömmar om framtiden.

Barn i familjer med svag ekonomi saknar de möjligheter de borde ha och riskerar att hamna i utanförskap. Vi lägger stor vikt vid att bekämpa barnfattigdomen genom att samla kraftfulla åtgärder i en handlingsplan med tydliga mål, aktiviteter och resurser.

Därför vill vi:

Socialt stöd och förebyggande arbete
Att socialtjänsten ska vara den trygghet som finns när man som allra mest behöver det för stöd och hjälp.
Ge socialtjänsten rimliga arbetsvillkor med satsningar på ökad personal och kompetensutveckling.
Se fler olika boendeformer för personer som behöver stöd under en period i livet.
Inrätta en tjänst som har till uppgift att vara en övergripande jämställdhets- och preventionssamordnare inom kommunen.
Öka stödet till kvinnohuset och tjejjouren.
Verka för att mäns våld mot kvinnor får ett slut genom att jobba aktivt på olika nivåer med att motverka destruktiva maskulinitetsnormer, dvs att synen på manlighet, makt och våld ofta hänger samman.
Ta fram en tydlig plan för att alla som har utsatts för våld ska få hjälp till ett tryggt boende eftersom Västerås bostadsbrist gör det svårare för våldsutsatta att lämna destruktiva relationer.
Utveckla arbetet med social resursfond för att möjliggöra det förebyggande arbetet.
Att inga barn ska leva i fattigdom, vi vill halvera barnfattig-domen till 2020.
Minska antalet vräkningar och säkerställa att inga barnfamiljer vräks genom en god samverkan mellan socialtjänst och budget- skuldrådgivare.
Satsa på kommunens konsumentvägledning och skuldsanering för att göra processen snabbare för den enskilde, i syfte att undvika att de ekonomiska problemen växer.
Aktivt skapa fler drogfria och generationsöverskridande mötes-platser, där unga och vuxna möts.
Höja försörjningsstödet under sommaren med 500 kronor i månaden för barnfamiljer under sommarlovet.
Satsa på kostnadsfria sommarlovsaktiviteter där insatser görs för att barn från olika bostadsområden möts.
Anställa fler fältassistenter som jobbar uppsökande mot eu-migranter, missbrukare och ungdomar.
Jobba med unga tjejers ohälsa genom att ta fram en tydlig handlingsplan med insatser tillsammans med Region Västmanland.
Utöka vården för ungdomar genom förebyggande insatser, öppenvårdsinsatser och HVB-hem i kommunal regi.
Att tillsammans med Region Västmanland arbeta med att förebygga och motverka spelmissbruk.

Äldreomsorg och särskild omsorg
Återkommunalisera och stoppa fortsatt utförsäljning av särskilda boenden för äldre och för personer med funktionsnedsättning.
Avskaffa LOV:en (Lagen om valfrihetssystem). LOV:en är kostnadsdrivande, våra gemensamma skattemedel kan användas bättre och ge mer omsorg till våra äldre.
Erbjuda modersmålsstöd i äldreomsorgen.
Öka grundbemanningen inom äldreomsorgen för en ökad kontinuitet och kvalitet för den äldre.
Satsa på verksamheter och aktiviteter för äldre för att bryta ensamhet och förbättra den psykiska hälsan.
Fortsätta teknikutvecklingen i äldreomsorgen för höjd kvalitet och ökad integritet för de äldre. Det ger möjligheter till nya arbetssätt för personalen snarare än besparingar.
Se över biståndsbesluten ur ett jämställdhetsperspektiv. Förutfattade meningar om kvinnors respektive mäns behov ska inte vara vägledande, varken medvetet eller omedvetet.
Öka kunskapen kring våld mot kvinnor hos äldre och hos personer med funktionsnedsättning.
Utöka stödet och avlastningen för anhörigvårdare.
Verka för hbtq-certifiering av kommunala enheter.
Möjliggöra för personer som har LSS att få utöva sina fritidsaktiviteter på kvällar och helger.
Gå ifrån begränsade och snäva biståndsbeslut och istället införa ramtid, det skulle ge såväl de anställda som de äldre mer frihet att utforma insatserna.
Sänka hemtjänsttaxan. Utformningen av taxan idag gör så att många äldre väljer RUT-tjänster istället, vilket påverkar helheten av vården och omsorgen för den äldre.
Införa “mina timmar”, vilket i praktiken innebär en större valfrihet för den äldre att välja aktiviteter i vardagen utan specifika biståndsbeslut.
Höja ersättningarna till hemtjänstutförare med krav att samma villkor ska gälla samtliga. Det ska exempelvis inte vara möjligt att välja bort att ha en hög andel med tillsvidareanställd personal, eller att inte erbjuda heltid, kollektivavtal eller att vara verksam i hela kommunen.
Avskaffa beställar-utförarmodellen som leder till ett dubbelkommando som blir ineffektivt och dyrt och motverkar en helhetssyn på kommunens verksamhet.