Flygplatsområdet kan bli en tillgång!

Pressmeddelande 2014-04-30

Vänsterpartiet har länge påpekat att kommunens stora subventioner till Västerås Flygplats skulle göra mer nytta på annat håll. Nu visar ännu en oberoende rapport det vi hävdat i alla år; Västerås Flygplats är en förlustaffär utan framtid. Vänsterpartiet vill istället satsa pengarna på utbyggd busstrafik och använda marken för bostadsbyggande.

Om verksamheten ska kunna fortsätta kräver flygplatsen bidrag på 100 miljoner per mandatperiod. Realistiska alternativ till en breddad finansiering i form av delägare saknas då intresset inte finns, varken hos andra kommuner, landstinget, staten eller privata aktörer.

Istället för att subventionera flygplatsen ser Vänsterpartiet att pengarna behövs på andra håll.

-Vi vill hellre utveckla kollektivtrafiken genom att bygga ut Smart koll. Frigör vi alla dessa miljoner kan servicelinjerna gå senare på dagen så att äldre och personer med funktionsnedsättningar kan planera sina dagliga aktiviteter bättre, säger Vasiliki Tsouplaki, gruppledare för Vänsterpartiet i kommunen.

Den senaste flygutredningen stakar ut expansionen av lågprisflygen, det vill säga Ryanair, som ett alternativ för att kunna förbättra flygplatsens ekonomi. Vänsterpartiet har tidigare uppmanat till bojkott av Ryanair då företaget saknar kollektivavtal och anställda som engagerar sig fackligt riskerar att avskedas.

Vasiliki Tsouplaki markerar att Vänsterpartiet står upp för arbetstagarnas rättigheter:

– Vi tänker inte acceptera satsningar på Ryanair för att behålla flygplatsen. Det är ett företag som inte respekterar fackliga rättigheter, utan som genom sitt agerande slår ut mer seriösa aktörer och pressar löner i hela branschen. De förtjänar inte vårt stöd.

Vänsterpartiet har även planer på hur flygplatsområdet kan gå från att vara en kostnad till att bli en ekonomisk tillgång för kommunen. 2010 lade Vänsterpartiet fram en motion om att kommunen ska utlysa en arkitekttävling om vad som skulle kunna göras med flygplatsmarken. Motionen har fortfarande inte behandlats, men i och med den nya flygplatsutredningen är det hög tid att den bifalls.

-Flygplatsmarken kan efter en miljösanering bli lämplig för såväl bostäder som verksamheter för näringslivet. Den nya rapporten visar att det finns möjligheter att bygga 3000-4000 bostäder om flygplatsen läggs ner. Vi ser också att området kan vara lämplig lokalisering för verksamheter som idag ligger centralt och förhindrar byggnation av hyresrätter i city, säger Vasiliki Tsouplaki.

För mer information:

Vasiliki Tsouplaki: 076-569 48 96