Hållbar utveckling av välfärden i Västerås

Torsdag 15 juni kommer Västerås kommunfullmäktige att ägna hela dagen åt budgeten för Västerås kommun år 2007. Här kan du läsa Mats Ericsons (v) och Ulla Perssons (s) förord till budgetförslaget.
(Hela dokumentet finns även att ladda hem som pdf längst ner på sidan)

Förutsättningar inför 2007 års budget

Under mandatperioden 2002 – 2006 samverkar Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i en gemensam majoritet i Västerås kommun. Den politiska grunden finns i vår gemensamma plattform som kan sammanfattas med begrepp som rättvisa, solidaritet, trygghet, integration och en långsiktigt hållbar utveckling.

Våra ambitioner konkretiserades inom några områden i ”Strategisk plan för Västerås stad” vilket blev en ny modell för den politiska styrningen och uppföljningen av de kommunala verksamheterna. I den strategiska planen finns sju huvudområden som fullmäktige fastställt och som sedan följs upp årligen från år 2004.

Svensk samhällsekonomi kännetecknas i nuläget av en hög tillväxt som dessutom ser ut att öka ytterligare. Tillväxttakten är en av de högsta bland de så kallade utvecklade länderna, och som en följd av detta har det samhällsekonomiska läget förbättrats kraftigt sedan år 2005.
Kommunernas ekonomi har stärkts vilket fortsätter även under 2007, bland annat till följd av prioriteringar av den politiska majoriteten i riksdagen. För Västerås kommun har detta betytt att skatteintäkterna och statsbidragen ökat. Samtidigt har kostnadsökningarna för flertalet verksam-heter varit förhållandevis måttliga.

Förslaget till budget för Västerås kommun år 2007 är vår femte gemensamma budget – och är den starkaste kommunala budgeten i mannaminne. Budgeten passerar fem miljarder och slutar på 5 066 miljoner kronor. Jämfört med år 2006 är det en ökning med nära 230 miljoner kr. Till skillnad mot många andra kommuner har Västerås kommun f.n. heller inga låneskulder.

Vårt budgetförslag har en tydlig inriktning mot en fortsatt Hållbar utveckling av välfärden där de nya resurserna i första hand används inom sex profilområden. Fortsatt förbättrade verksamhe-ter för barn och ungdomar, vård och omsorg om exempelvis äldre och funktionshindrade, miljö, arbetsmarknad, insatser för kommunens medarbetare och en fortsatt utveckling av Västerås.

Alla skattefinansierade verksamheter får kompensation för ökade löner och priser. Även öka-de lokalkostnader kompenseras till viss del.

Barn och unga
Barnperspektivet och barnkonventionen är vägledande prioriteringar i förslaget till budget för år 2007. Över hälften av de nya resurserna går till barn och unga.

Samverkansgruppen s och v i Västerås
Den stora satsningen på förskolan som inleddes under 2005 och 2006 fortsätter. I nuläget menar vi att det finns goda förutsättningar att vi ska klara vårt dubbla mål med att tillgodose behovet av plats i förskolan samtidigt som det blir färre barn i barngrupperna.

Projektet för Integration, Delaktighet och Arbete (IDA) som startade under 2006 fortsätter att utvecklas. Syftet med IDA-projektet är bland annat att förbättra studieresultaten, att stödja fa-miljer med svagare förutsättning i föräldraskapet och att öka möjligheterna för invandrare att ta sig in på arbetsmarknaden. Insatserna riktas till 10 förskolor och skolor med hög andel elever med utländsk bakgrund, vilket främst berör de västra stadsdelarna.

IV-insatserna i gymnasiet ökas, vilket är viktig för de elever som inte lyckas så bra i grundsko-lan och är till stora delar yrkesinriktad, vilket också har bäring på ungdomars arbetsmarknad.

Programmet för modernisering och upprustning av förskolor och skolor fortsätter. Under år 2007 handlar det bland annat om en modernisering av Tillbergskolan, Rudbeckianska gymna-siets gamla huvudbyggnad och en fortsatt förnyelse av Wenströmska.

Kulturskolan och biblioteken är viktiga aktörer för att fler barn ska få möjlighet att ta del av kulturens olika områden. Därför ökas resurserna till kulturskolan och för medieinköp.

Det blir även fler lekplatser och bollplaner. I samband med byggnationen i kvarteret Flygaren på Hamre anläggs en fotbollsplan. En konstgräsplan kommer att anläggas på S:t Ilians skola som ett led i Pettersbergsprojektet. Konstgräs kommer även att anläggas på Hamre idrottsplats och intäkterna från försäljningen av Rocklunda möjliggör att ytterligare en fotbollsplan kan få konstgräs under året.
Vård och omsorg

Omkring 37 procent av nästa års budget går till vård och omsorg.
Anhörigstödet inom äldreomsorgen förstärks ytterligare, bland annat genom ett IT-baserat närståendestöd. För att nå goda resultat för personer med funktionshinder behöver samarbetet med och stödet till anhöriga utvecklas även för personer med psykiska funktionshinder.
Alla västeråsare över 67 år erbjuds servicetjänster. Hemtjänsten utökas och brukarinflytandet förbättras. Insatserna för vardagsrehabilitering för äldre med hemtjänst förstärks, bland annat genom utbildning av hemtjänstpersonal och ett utvecklat teknikstöd.

Det blir fler platser inom särskilda boenden för såväl äldre som funktionshindrade. För per-sonkretsen som omfattas av LSS är bedömningen att behovet av nya gruppbostäder minskar till förmån för anpassade lägenheter i det ordinära bostadsbeståndet.

Utveckling av mobila team med särskild kompetens för funktionshinder blir ett viktigt stöd för dem som väljer att bo i ordinärt boende. En utökning av det mobila teamet behövs från år 2007 och framåt för att möjliggöra ett eget boende.

Behovet av daglig verksamhet och andra sysselsättningsskapande insatser för funktionshind-rade ökar. En särskild verksamhet för personer med Aspberger syndrom kommer att skapas.

Den kunskap och kompetens som finns i handikapporganisationerna och bland anhöriga ska tas till vara. Samarbetet och stödet med de funktionshindrades organisationer ska förbättras.

Ytterligare ett boende för missbrukare med psykisk diagnos byggs i Bergboda. De goda erfa-renheterna från ett liknande boende på Markörgatan tas tillvara och staden får ett statligt bi-drag från de s.k. Miltonpengarna för att utveckla det nya boendet.

I samverkan med landstinget, länsstyrelsen och förhoppningsvis andra kommuner kommer ett Länskvinnocentrum att bildas för att samla kompetens och kunna ge professionellt stöd till

kvinnor som utsatts för våld i nära relationer och för kvinnor som drabbas av s.k. hedersrelate-rat våld och andra svårigheter. Även ett centrum för män med relationssvårigheter ingår i för-slaget.

Miljö
Västerås kommun blev i februari 2006 sjunde kommun i Sverige som ställde sig bakom de så kallade Aalborgåtagandena för en bättre framtida miljö. Under 2007 avser vi att fortsätta kon-kretisera vad Västerås kommun kan och bör göra för att uppfylla Aalborgåtagandena.
Miljöfrågorna kan inte ses isolerade från andra frågor. I kommunens egna verksamheter bör miljöperspektiven alltid finnas med som en naturlig hörnsten i all verksamhet. För att klara de ekologiska påfrestningarna, som väntas bli katastrofala om vi inte snabbt börjar göra något åt dem, behöver vi bli långt mera effektiva med hushållning och användning av resurserna.

Energianvändningen måste exempelvis bli långt mer effektiv i kommunala lokaler. Därför vill vi att energiförbrukningen separeras från internhyrorna för att verksamheterna ska ta ett ökat ansvar för att minska den egna energikonsumtionen.

Mälarenergi kommer att finnas kvar i kommunal ägo för vi vill använda bolaget offensivt i den lokala miljöpolitiken, utveckla förnyelsebara energislag samtidigt som vi kan erbjuda abonnenterna låga taxor och avgifter.

Fortfarande drivs nästan alla motorfordon av bensin och diesel. En hållbar utveckling kräver att utsläppen från transportsektorn minskas. Vi har genomfört ett trendbrott genom biogaspro-duktionen hos Växtkraft och arbetet fortsätter.

Ytterligare resurser avsätts i budgeten för år 2007 för att trygga användningen av biogasbussar i stadstrafiken. På sikt ska i princip alla kommunägda fordon och transporter som betalas av kommunen utföras med förnyelsebara bränslen som exempelvis biogas.

En väl fungerande kollektivtrafik minskar miljöskadorna. Tillgängligheten är avgörande för våra resor till arbete, utbildning, fritidsaktiviteter och sociala kontakter. Resande med kollek-tivtrafik ska stimuleras. Låga taxor och olika rabattsystem gynnar ett ökat kollektivt resande.

Vi har arbetat länge för att Västerås kommun ska få avsevärt större inflytande över VL:s lo-kaltrafik inom kommunen vad gäller bland annat linjesträckning, turtäthet, tidtabeller och taxor. Genom att kommunen nu får bestämma mera om busstrafiken i Västerås kommer vi att arbeta för en översyn av taxorna som förhoppningsvis ska leda till en sänkning av biljettpriset.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden är en myndighetsnämnd som arbetar med att förebygga häl-sorisker i samhället. I 2007 års budget förstärks resurserna till tillsyn.

Insatserna inom folkhälsoarbetet ökas med fokus på Staden och stadsdelarna, Skolan, Arbets-platsen Västerås stad, Övervikt, Alkohol – tobak – narkotika. Det blir också kampanjer för att stimulera västeråsarna att agera och handla miljövänligt.

Arbetsmarknad och näringsliv
Den starka tillväxten i samhällsekonomin har nu medfört att efterfrågan på arbetskraft har ökat något även i Västerås. Under vintern och våren 2005-06 har den öppna arbetslösheten i Västerås minskat rejält från 4 449 i januari till 3 452 öppet arbetslösa i slutet av maj 2006. Den är nu nära regeringens mål om högst fyra procent i öppen arbetslöshet.
Fortfarande är alltför många västeråsare arbetslösa. Särskilt ungdomsarbetslösheten är oroväckan-de hög med omkring 1 200 utan arbete. Även om staten har huvudansvaret för arbetsmarknadspolitiken ska kommunens insatser för att stärka arbetsmarknaden ökas, bland annat genom att till fullo genomföra rekryteringen av de omkring 240 plusjobb som planerats under 2006 och 2007.

Västeråsare med utländsk bakgrund har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Kommunen ska medverka till att förbättra deras situation. Det gemensamma projektet mellan kommunen och Bostads AB Mimer på Råby och Bäckby, IDA-projektet, praktikplatser med mera är exempel på vad kommunen kan göra. Dessa insatser ska fortsätta under 2007

Det är också angeläget att stärka de enskilda individerna ställning på arbetsmarknaden. Inom vuxenutbildningen satsar vi därför på yrkesutbildning som kan ge bättre förutsättningar att få ett arbete efter studierna. Här har vi också en mångfald av olika utbildningar och pedagogiker.

För oss är det viktigt att kommunen har ett bra lokalt företagsklimat. Vårt mål är att det ska vara enkelt, stimulerande, och lönsamt att vara företagare i Västerås. Därför vill vi arbeta ak-tivt för att kommunen ska ha goda kontakter med, lyssna till och hjälpa ”våra” företag.

Mycket av företagandets villkor bestäms på det nationella planet. Men det finns också en hel som vi kan göra lokalt. God utbildning, vård och omsorg, ett rikt kulturliv och fungerande kommunikationer är viktiga för företagen. Västerås har även landets tredje lägsta taxor och avgifter för värme, vatten och renhållning.

För tre år sedan antog kommunstyrelsen en näringslivsstrategi för kommunen. Huvudsyftet med strategin är att skapa en attraktiv arbetsmarknad och bra livsmiljöer i Västerås.

Vi får dock inte slå oss till ro med detta. Tvärtom måste vi fortsätta arbetet med att förbättra för näringslivet. Nu finns det anledning att utvärdera och förbättra näringslivsstrategin.

Kommunens medarbetare
Kommunen är Västerås största arbetsgivare med omkring 11 000 medarbetare. I vårt budget-förslag för år 2007 får alla skattefinansierade verksamheter kompensation för ökade löner och priser. Därigenom möjliggörs fler heltidstjänster och att fler medarbetare kan få så kallad öns-kearbetstid.

Under 2007 kommer exempelvis proAros att ta ett tydligare steg för att öka andelen medarbe-tare inom vård och omsorg som ges möjlighet att arbeta enligt önskad arbetstid.

Insatser ska göras för medarbetarnas kompetensutveckling med särskilt fokus på äldreomsor-gen. Den så kallade kompetensstegen innebär en satsning i storleksordningen 30 miljoner kronor under en treårsperiod.
Västerås framtida utveckling

Västerås växer och utvecklas. Sedan år 2000 har Västerås årligen vuxit med i genomsnitt om-kring 1 000 nya invånare. Det visar att Västerås är en attraktiv stad som människor gärna flyt-tar till.

Under året har vi tagit flera initiativ för att ytterligare stärka Västerås attraktionskraft. I vissa fall har initiativen kommit till utförande genom samverkan med externa intressenter.

Upplevelsecentrat Kokpunkten med bland annat äventyrsbad och science center är liksom förny-elsen av Rocklundaområdet exempel på detta.
Snart kommer det bland annat finnas ett nytt fotbollsstadion och en ny fullstor inomhushall för bandy på Rocklunda. När satsningarna är genomförda bidrar de till ökad sysselsättning inom både besöksnäring och handeln i Västerås.

Västerås många nya invånare ska också ha en bostad. Under fyraårsperioden åren 2002 – 2005 har över 1 900 nya bostäder kommit till stånd på olika håll i Västerås. Under år 2006 tillkommer ytterligare mellan 400 – 500 nya bostäder. Det betyder att 2 300 – 2 400 nya bo-städer tillkommer under den senaste femårsperioden.

Det mesta tyder på att Västerås kommer att fortsätta att växa. Blickar vi tio år framåt kan det bli ytterligare cirka 9 000 – 10 000 nya västeråsare som ska ha någonstans att bo. För att klara detta behövs cirka 4 – 5 000 nya bostäder och vi behöver ta fram planer för många olika om-råden. I nuläget klarar vi nyproduktionen under de närmaste två-tre åren. Därtill pågår plan-läggning av Centrala Mälarstranden, Gäddeholm och många flera områden.

Investeringar
För att klara en fortsatt expansion i Västerås måste investeringstakten höjas. Under plane-ringsperioden 2007 till 2010 bedöms investeringarna uppgå till cirka 1,3 miljarder kronor eller cirka 325 miljoner kronor år.
Större strategiska investeringar i infrastruktur typ Västerleden, stadsdelsförnyelsen av Bjur-hovda, nya båtuppläggningsplatser och nya exploateringsområden ökar investeringsbehovet. Till det kommer de nämnda satsningarna på Kokpunkten och Rocklunda.

Målet är att investeringsplanerna ska vara egenfinansierade i största möjliga utsträckning utan att stadens låneskuld behöver utökas. Trots detta mål kommer stadens låneskuld att behövas öka från noll till cirka 300 miljoner kronor för att klara behovet av investeringar under fyra-årsperioden 2007 – 2010.

Utöver de nu planerade investeringarna kan det uppstå behov av ytterligare investeringar, ex-empelvis åtgärder i Västerås hamn och åtgärder för marksanering enligt den beslutade hand-lingsplanen för förorenade områden.

Det finns även stora upprustnings- och moderniseringsbehov i både Kristiansborgs- respektive Lögarängsbaden. För Kristiansborg handlar det om cirka 45 – 50 miljoner kronor och för Lö-garängen cirka 15 – 20 miljoner kronor. I båda fallen handlar det till allra största delen om ”inre” teknik, exempelvis renings- och ventilationsutrustningar. I nuläget utreder även Lands-tinget om de kan använda Kristiansborgsbadet som rehabiliteringsverksamhet.

Vi ser framåt!
Efter denna genomgång kan vi se att våra åtaganden är stora. Vi har samtidigt ambitionen att kommunen ska ha ett plusresultat år 2007 på 102 miljoner kronor och det är mer än en för-dubbling jämfört med 2006. Vi ser dock att det behövs för att möta framtiden och de stora investeringar som väntar åren framåt 2010.

Vi föreslår även att kommunalskatten blir oförändrad 20,49 procent av varje beskattningsbar 100-lapp. År 2007 blir därmed det 29:e året med i princip samma skattenivå i Västerås bort-sett ifrån skatteväxlingar och den lilla skattesänkning som den dåvarande borgerliga majorite-ten genomförde åren 1992 – 94.

Som företrädare för den politiska majoriteten vill vi avslutningsvis säga att Västerås är en av de bästa och billigaste kommunerna i landet att leva och bo i. Vi vet vad vi har och vi vet vad vi kan göra för att Västerås ska kunna utvecklas ytterligare de närmaste åren!

Ulla Persson Mats Ericson
Kommunalråd (s) Kommunalråd (v)

Kopiera länk