Betygens betydelse får inte överskattas

I dagens VLT klargör Per Lithammer hur Vänsterpartiet ser på betygsresultaten samt att det individuella programmet är det största programmet på Västerås gymnasieskolor.

Roger Haddad (fp) anklagar mig och vänsterpartiet för att inte besvara frågan om hur man ser på skolresultaten i Västerås grund- och gymnasieskolor samt att det individuella programmet är det största programmet.

Jag skickade dock in ett svar på hans artikel samma
dag som den var införd i tidningen men tyvärr kom det bort i
hanteringen på redaktionen.

Nu till svaret på Roger Haddads
frågor, det vill säga hur vänsterpartiet ser på betygsresultaten och
det faktum att det individuella programmet är gymnasieskolans största
för närvarande.

För det första kan jag upplysa läsarna om att
det individuella programmet är det största program vi har idag, nu med
Haddad som ansvarigt kommunalråd. Detta var inte fallet föregående
mandatperiod med ett v- och s-styre. Detta faktum bör väl Haddad
förklara för västeråsarna, att det är han som är ansvarig just nu.

För
det andra, så anser vänsterpartiet att betygen i den svenska skolan
inte är av godo. Betygens negativa del understödjer konkurrens i
stället för att utveckla kreativitet, samarbete, social kompetens och
kritiskt tänkande. Betygens betydelse får heller inte överskattas utan
det är kunskaperna som eleverna tillgodogör sig som är det väsentliga
och det finns många andra metoder att följa detta.

Vad betygen
inte heller kan påverka är vilka elever vi har i skolan idag. Det är
inte samma elever som för 10-20 år sedan. Våra barn och ungdomar lever
i ett helt annat samhälle än
tidigare. Det är min övertygelse att häri ligger den stora pedagogiska utmaningen för dagens pedagoger och skolpolitiker.

Vi
kan inte bara gå bakåt utan vi måste agera framåt i den verklighet vi
lever i. Tyvärr så är de flesta förslag som kommer från folkpartiet av
den äldre karaktären. "Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar
fart" för att citera en
populär rockpoet.

Jämfört med
andra länder står sig den svenska skolan bra vad gäller kunskaper, men
det är klart att vi alla vill ju alltid bli bättre. Visst har vi många
svårigheter i skolan idag, men om vi hela tiden i vårt resonemang utgår
enbart från problemen, så finns en risk att vi fastnar där.

För visst Roger Haddad, har vi en bra skola idag som vi alla kämpar för ska bli ännu bättre. Eller?

Per Lithammer
oppositionsråd 

Kopiera länk