Sagt och gjort

Dra tillbaka nya piratjägarlagen!

Vänsterpartiet uppmanar regeringen att dra tillbaka den nya piratjägarlagen, skriver Linn Wegemo i Västerås Tidning.
Dra tillbaka nya piratjägarlagen!

Nyligen presenterade regeringen ett nytt lagförslag mot fildelning på nätet. Förslaget ger film- och skivbolag befogenhet att begära ut privata uppgifter, och rätt att föra register över ip-nummer, vid misstanke om olaglig fildelning. Vänsterpartiet uppmanar regeringen att dra tillbaka den nya piratjägarlagen.

Lagen är ett slag i luften och löser lika lite som den gamla lagstiftningen. Det stora problemet här är att regeringen öppnar upp för en piratjägarlag som ger mediebolagen rätt att registrera folk de tror begår brott. Det gröper ur rättssäkerheten och tar oss närmare ett övervakningssamhälle.

Istället borde regeringen lägga sitt krut på att ta fram alternativa lösningar för att satsa på film- och musikbranscherna. Till exempel kan man tillåta fildelning för icke-kommersiellt bruk och bygga upp digitala bibliotek för film och musik med ersättningssystem till upphovsmännen

Linn Wegemo, ordförande Vänsterpartiet Västerås