Sagt och gjort

Insatser för barn, unga och en grön omställning för hela Västerås

PRESSMEDDELANDE ONSDAG DEN 3 NOVEMBER 2010

Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet i Västerås

Samverkanspartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu gjort klart med sina utgångspunkter och satsningar i budgeten för år 2011.

Sammanlagt väntas Västerås stads budget för de skattefinansierade verksamheterna bli nära 6 miljarder kronor.

– Vi lägger en ansvarsfull budget, där vi räknar med ett resultat som ger utrymme för att möta de svåra år som ligger framför oss. I budgeten presenterar vi de satsningar vi vill  göra för att börja förverkliga vårt gemensamma valmanifest. Nu ser vi fram mot konstruktiva diskussioner med den borgerliga oppositionen, säger Ulla Persson (S).

De rödgröna samarbetspartierna lägger förslag om oförändrad skattesats. Kostnaderna för de skattefinansierade verksamheterna finansieras genom högre skatteintäkter, ökad utjämning, återanvändning av ettårssatsningar som gjorts under 2010 samt ett förbättrat finansnetto.

– I valrörelsen arbetade vi för en rödgrön politik på riksplanet. Det hade betytt att Västerås stad fått större resurser än vad som nu blev fallet. Det betyder i sin tur att en del av våra lokala ambitioner måste skjutas framåt i tiden, säger Ulla Persson (S).

En utgångspunkt för de rödgröna samarbetspartiernas budgetarbete är även att staden ska ha ett positivt resultat med 90 miljoner kronor. Det finns också 51 miljoner kronor i en budgetreserv för att möta ökade kostnader som kan uppstå under det kommande året.

Löner och priser: För första gången på flera år får stadens verksamheter full kompensation för ökade löner och priser. Detta innebär att behovet av besparingar minskar rejält och att verksamheterna kan bedrivas med oförändrad kvalitet. + 99 miljoner kronor.

Barn

– Förskolan och fritids är viktig pedagogisk verksamhet för alla barn. Därför vill vi öka vistelsetiderna för barn till arbetslösa och föräldralediga. I skolan ska alla elever få det stöd som behövs för att nå målen, säger Vasiliki Tsouplaki (V) och fortsätter:

– Vi vill också långsiktigt satsa mera på ökad integration. IDA har stor betydelse för detta och bör därför vidareutvecklas.

Barn till arbetslösa och föräldralediga ska ha rätt till förskola fem timmar varje dag. Helårseffekt + 21,2 miljoner kronor varav 8,8 miljoner kronor under år 2011.

Barn till arbetslösa får rätt till hel plats på fritids samtidigt som barn till föräldralediga erbjuds plats under 6 timmar. Helårseffekt + 12,4 miljoner kronor varav 5,1 miljoner kronor under år 2011.

IDA utvecklas. Insatserna för barn i behov av särskilt stöd ska öka. Helårseffekt + 10 miljoner kronor varav 4 miljoner kronor under år 2011.

Ungdomar

‑ Vi vill satsa på Västerås unga. I Västerås har vi över 1800 arbetslösa ungdomar, varav många har brister i sin utbildning, säger Marléne Andersson (MP) och fortsätter:

‑ Alla har rätt till en andra chans. Därför investerar vi i ett kunskapslyft för de som behöver komplettera sina gymnasiebetyg. Vi vill också skapa traineeplatser samt utöka antalet sommarjobb i Västerås stad.

Kunskapslyft för unga och jobbskapande insatser för ungdomar. Helårseffekt + 15,0 miljoner under år 2011.

Kultur: Kulturskolan byggs ut så att kön kan avvecklas. Avgiften för första barnet sänks med 100 kronor. Verksamhetsmedlen till konstmuseet utökas. Västerås konstskolas framtid tryggas. Helårseffekt + 3,6 miljoner kronor varav 2,5 miljoner kronor under år 2011.

Grön omställning

– Vi vill ha ett grönare Västerås som tar sitt ansvar för klimatfrågan. Därför är det bra att vi kan tidigarelagda åtgärder enligt natur- och kulturmiljöplanen och satsa mera på våra gång- och cykelbanor, säger Magnus Edström (MP) och fortsätter:.

– Det är också bra att vi kan satsa mera på ökade inköp av ekologiska livsmedel, ett matlyft för de äldre och att vi startar upp matutmaningen för att öka västeråsarnas och branschens medvetenhet om matens klimatpåverkan.

Tidigarelagda åtgärder enligt natur- och kulturvårdsplanen under 2011. Helårseffekt + 2 miljoner under år 2011.

Extra insatser för underhåll av gång- och cykelbanor. Förbättrad skyltning av färdriktningar. Helårseffekt + 2 miljoner under år 2011.

Ökade inköp av ekologiska livsmedel till kommunalt finansierade bespisningar. Matlyft för äldre. Uppstart av matutmaningen inom klimatutmaningen. Helårseffekt + 2 miljoner under år 2011

Utredningar: De rödgröna samarbetspartierna kommer även att ta initiativ till flera större och mindre utredningar som startas upp under år 2011. Bland dessa finns följande utredningar:

Beställar- och utförarmodellen ska ses över. Inriktningen är att förtydliga den demokratiska styrningen av verksamheterna och minska byråkrati till fördel för verksamhet. Ifråga om de kommunala utförarna kan det även handla om att skapa mindre enheter som ger ökade möjligheter till olika inriktning som ökar medarbetarnas inflytande över hur målen ska nås.

Kvalitetsfrågorna ska utredas. Stadens verksamhet ska ha hög kvalitet vare sig den bedrivs i egen regi eller av privata utförare. Effekterna av de upphandlingar som gjorts de senaste åren ska ses över. Där ska verksamhetens kvalité, brukarnas inflytande och personalens situation belysas. Särskilt fokus läggs på verksamheter inom vård och omsorg.

Heltid ska vara den normala arbetstiden, deltid en möjlighet. Orsakerna till att så många i Västerås stads verksamheter arbetar deltid och varför man väljer bort heltid ska karläggas. Vid nyanställningar och återbesättningar ska heltidsarbete erbjudas i första hand.

Demokratin och medborgarinflytandet ska stärkas. Det rödgröna samarbetet vill öka möjligheterna för västeråsarna att påverka Västerås utveckling, bland annat genom att ge medborgarna möjlighet att lämna egna förslag till kommunfullmäktige och utveckla dialogprojekt. Föreningslivets insatser för den demokratiska dialogen ska också uppmärksammas.

Ytterligare upplysningar:

Ulla Persson (S), telefon 076-569 05 40

Magnus Edström (MP), telefon 073-647 29 49

Marléne Andersson (MP), telefon 073-718 98 00

Vasiliki Tsouplaki (V), telefon 073-696 92 48

Lyssna på inslaget i P4 Västmanland: