Sagt och gjort

V kräver utredning om eventuellt valfusk

2010-12-14

I dagens VLT ifrågasätts om Sverigedemokraternas gruppledare i Västerås John Bergström verkligen var valbar till Västerås stads kommunfullmäktige på valdagen. Bergström ger i intervjun inget tydligt svar på frågan och nu tycker Vänsterpartiets gruppledare Vasiliki Tsouplaki därför att Skatteverket ska utreda frågan.

– Det är oacceptabelt att vi inte kan få ett rakt och ärligt svar på den här frågan, säger Vasiliki Tsouplaki. En politiker är en offentlig person och ska inte gömma sig bakom skyddade personuppgifter, det är odemokratiskt.

Nu vill Tsouplaki att Skatteverket tittar närmare på frågan och fastställer om Bergström verkligen var valbar på valdagen.

Tsouplaki jämför situationen med vad som tidigare i höst inträffat i Grästorp. Där beslutade Skatteverket att skriva partiledaren för Svenskarnas parti Daniel Höglund i Vänersborg trots att han nyligen valts in i Grästorps kommun. Bakgrunden är att Skatteverket gjort en utredning angående Daniel Höglund efter att det har ifrågasatts att han verkligen varit bosatt i kommunen.

– Var han inte bosatt i Västerås på valdagen så ska han inte heller sitta i fullmäktige. Det är samma regler för alla och det får han finna sig i, säger Vasiliki Tsouplaki.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Vasiliki Tsouplaki (V), gruppledare Vänsterpartiet, 021-39 23 41.