Sagt och gjort

Tillsammans kan vi underlätta vardagen för de utsatta barnen

Det är snart jul. Ansökningar till frivilliga organisationer som Majblomman om ekonomiskt stöd ökar. Ansökningarna kommer från familjer som inte har råd att köpa en julgran, julmat och julklappar. Det är vid stora högtider som jul som skillnaderna uppmärksammas, men detta är vardag för många barn som lever i ekonomiskt utsatta familjer.

Ragnhild Källberg (FP) skriver att alliansens politik inte är skyldig till att barnfattigdomen ökar i Sverige. Statistiken visar dock tydligt att inkomstskillnaderna har ökat snabbare i Sverige de senaste åren. Glappet mellan hög- och låginkomsttagare har blivit större. Vi ser sambanden mellan det ökande utanförskapet som har skapats av regeringens försämringar för sjuka, arbetslösa och småbarnsföräldrar och den ökande barnfattigdomen. Har Källberg något annat sätt att räkna än att se till familjernas inkomst?

Källberg visar goda intentioner och vilja att underlätta för barn från ekonomsikt utsatta familjer. Vi hoppas att vi gemensamt under mandatperioden kan arbeta aktivt för att följa upp utredningens slutsatser och underlätta var-dagen för dessa barn och föräldrar.

Vasiliki Tsouplaki, kommunalråd, Västerås