V+S: Moderater förvanskar sanningen om förskolefrågorna

I dagens VLT svarar Vasiliki och Anders (s) moderaterna om förskolefrågor:

Representanter för Moderaterna hävdar att förskolefrågorna inte hanteras på ett bra sätt i barn- och ungdomsnämnden. Det här är ett återkommande klagomål från Alliansens sida trots att de själva har möjlighet att lyfta frågor som de tycker är angelägna. Det var politisk enighet bakom beslutet att sammanföra förskola och grundskola i samma nämnd.

Bakgrunden var att vi ville få en sammanhållen bild och tydliggöra vikten av samspel mellan förskola och skola för att ge barnen bra förutsättningar.

Att det i dag finns en handfull barn som har fått vänta för länge på en plats i förskola har inget med detta att göra. Det är ett påstående som tyvärr bara är ett försök att ta billiga politiska poänger. Under de fyra år som det fanns en egen förskolenämnd upptäcktes det inte att man fick felaktig köstatistik, trots att man hade all tid i världen att diskutera detta varje månad.

Det sker ständigt en utveckling av för-skolan i kommunen med många drivande chefer och pedagoger, verksamhetsutvecklare och engagerade föräldrar och barn. Vi har hög andel nöjda föräldrar och ligger bra till i jämförelse med andra kommuner. Vi behöver dock jobba tillsammans med Proaros för att hålla nere storleken på barngrupperna, samtidigt som vi inte låter någon köa för länge.

Det finns många utmaningar att möta framöver och vi hoppas att vi fortsättningsvis kan prata sakfrågor i stället för organisationsform som främst rör oss politiker.

Vasiliki Tsouplaki, (V) ordförande
Anders Teljebäck, (S) vice ordförande, barn- och ungdomsnämnden