Sagt och gjort

Solförmörkelse råder över Rosenbad

Samma sol skiner över både Sverige och Tyskland. Men medan Tyskland har satsat stort på att utnyttja solen till elförsörjning har den svenska regeringen inte tagit till vara möjligheterna.I höstbudgeten har man till och med dragit ned på stödet till solceller.

Energi från solen finns i oändliga mängder i världen. Solceller har en stor potential. En tiondel av Saharas yta räcker för hela världens energibehov. En yta stor som Bornholm kan ersätta Sveriges kärnkraftverk. Solel kan också sänka energikostnaderna för hushållen. I och med att produktionsvolymerna ökat så har priserna sjunkit och solenergi är den energiform som växer snabbast i Europa just nu.

När Tyskland beslutade om sin Energiewende – omställning från kärnkraft och fossilt till förnybart – var det många som befarade att koldioxidutsläppen skulle öka. Dessa farhågor har kommit på skam. För tillfället producerar Tyskland nästan 40 procent av världens solenergi. Det finns solceller på Bundestag och parkeringsautomater i Berlin. Förra året installerades ytterligare 7 gigawatt, lika mycket som fyra kärnkraftsreaktorer. Under maj som är den effektivaste månaden kom 50 procent av det totala elbehovet från solenergi vilket motsvarar 20 reaktorer. Satsningen skapar också arbetstillfällen. 128 000 personer är sysselsatta inom den tyska solenergisektorn jämfört med 500 i Sverige.

Den snabba tyska utbyggnaden är direkt kopplad till politiska beslut. Men i Sverige har det från regeringshåll snarare höjts röster för att fortsätta bygga ut kärnkraften än för att fasa ut den. Vad man än anser om kärnkraften är dock en utbyggnad av solenergi önskvärd av både ekonomiska och miljöskäl.

I Sverige finns ett avancerat kunnande inom solenergiområdet men vi har ännu inte byggt ut solenergin eller utnyttjat exportmöjligheterna. Vänsterpartiet vill ändra på det och kraftigt öka produktionen av ren el från solen. I vårt budgetförslag har vi anslagit 420 miljoner kronor årligen till stöd för kostnader kring solenergiutbyggnad. Vi vill kraftigt höja ambitionsnivån när det gäller produktionsmålen, öka investeringsstödet och införa nettodebitering med halvårs avräkning för småskaliga anläggningar av förnyelsebara energi. Vi vill också satsa på ökad forskning inom området.

KARIN THORBORG (V)