Rödgröna värnar HBT

Ingen människa ska känna sig diskriminerad eller hotad på grund av sin
sexuella läggning, köns-identitet eller könsuttryck. Detta säger lagen, men verkligheten ser annorlunda ut. Även här i Västerås.
HBT-personer det vill säga homo- bi och trans­sexuella mår generellt sämre än heterosexuella. Rädsla för diskriminering, våld och trakasserier är för många hbt-personer en vardag. Dessutom upplever många hbt-personer att de kränks eller osynliggörs på jobbet, i kontakten med vården eller i skolan.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet lyfter nu på allvar HBT-frågorna i sex nämnder: äldrenämnden, nämnden för funktions­hindrade, individ- och familjenämnden, utbildning- och arbetsmarknadsnämnden, barn och ungdomsnämnden och miljö- och konsumentnämnden. Vi föreslår att nämnderna får i uppdrag att kartlägga behovet av att erbjuda medarbetarna en grundutbildning i HBT-frågor.
Syftet med nämnd-initiativet är att skapa en god arbetsmiljö där man kan vara öppen med sin sexualitet, om man vill, och där de anställda har kunskap att bemöta västeråsarna utifrån ett HBT-perspektiv.
Vi hoppas att detta initiativ kommer lägga grunden för attitydförändringar genom ökad kunskap och förståelse för HBT-frågor. Och att det resulterar i ett strukturerat och målmedvetet sätt att arbeta i verksamheterna.

Ulla Persson (s)
Vasiliki Tsouplaki (v)