Häng med vänstern på Internationella Kvinnodagen!

Feminismnu

I år bjuder 8 mars på spännande aktiviteter hela dagen lång. Häng med och fira Internationella kvinnodagen med Vänsterpartiet Västerås!

I fattiga länder är mödradödlighet den vanligaste dödsorsaken bland flickor mellan 15 och 19 år. Varför? De saknar mödravård, preventivmedel, sexualundervisning och aborträtt och har därför ingen möjlighet att bestämma över sina liv. Vid lunchtid går vi med barnvagnsmarschen för att stoppa mödradödligheten. En av talarna är (v)årt kommunalråd Vasiliki Tsouplaki. Läs mer här: https://www.facebook.com/events/152436711580754/?ref=ts&fref=ts

Efter klockan 15.52 jobbar kvinnor gratis. Varje dag. Det är dags för lön hela dagen! På eftermiddagen deltar vi på Mälardalens Kvinnolobbys arrangemang ”Lön hela dagen”. Läs mer på facebookeventet: https://www.facebook.com/events/284428808352529/

Klockan 16.30 bjuder vi in till Elektra där filmen ”Den gröna cykeln” visas. Filmen är gjord av Haifaa Al Mansour som är Saudiarabiens första kvinnliga regissör. Tio-åriga Wadjda drömmer om en underbar grön cykel men i Saudiarabien där hon bor är det inte tillåtet för små flickor att cykla omkring på gatorna. Medan hennes mamma är upptagen med att övertyga pappan att inte ta sig en andra fru passar Wadjda på att försöka skaffa pengar så att hon kan köpa cykeln själv. I skolan är hon känd som en bråkmakare, så när hon anmäler sig till en tävling i Koranrecitation där priset är en summa pengar blir hennes lärare ganska förvånade. För mer info och prisuppgifter: https://www.elektrabio.se/filmer/visningar/8-14-mars/den-groena-cykeln