För en anständig sjukförsäkring!

wiwianne

Igår hade vi besök av Wiwi-Anne Johansson som är Vänsterpartiets ledamot i socialförsäkringsutskottet. Temat för kvällen var sjukförsäkringen, en fråga som engagerar många av våra medlemmar. Vi var överens om att det finns mycket som behöver förändras för att vi ska få en anständig sjukförsäkring. Sjukförsäkringens uppgift ska vara att försörja människor som under sjukdom eller vid skada inte kan arbeta. Sjukpenningen har inte ökat i samma takt som lönerna och allt fler tjänar över taket för den högsta inkomst som ger full sjukpenning. Om sjukförsäkringen inte ger ekonomisk trygghet utan måste kompletteras med privata försäkringar kan många förlora sin tilltro till den och viljan att bidra till en gemensamt finansierad sjukförsäkring urholkas. Vänsterpartiet vill höja taket från 7,5 till 9 prisbasbelopp. Ersättningsnivån vill vi höja till 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI).

Vi vill avskaffa ”stupstocken”, som gör att man mister sin sjukpenning efter 550 dagar. Ingen ska utförsäkras bara för att en viss tid har förflutit. Det ska vara en bedömning av den sjukskrivnes arbetsförmåga som ska ligga till grund för ersättning.

Vi fortsätter kampen mot regeringens utförsäkringspolitik!