Budget 2014

PRESSMEDDELANDE 2013-06-05

Idag presenterade Anders Teljebäck (S), Vasiliki Tsouplaki (V) och Magnus Edström (MP) budget för 2014.

I budgeten kompenseras verksamheterna fullt ut för löne- och prisökningar med 125 miljoner kronor. Det gör att verksamheterna får bra planeringsförutsättningar för det kommande året. Utifrån nämndernas och styrelsernas prioriteringar och demografiska förändringarna utökas ramarna med 140 miljoner kronor. Det kommer bland annat att användas för nya boenden för äldre och personer med funktionsnedsättningar, volymökningar i LSS och förbättrad kollektivtrafik.

Anders Teljebäck (S), kommunalråd:

– Västerås står inför stora utmaningar. Investeringsbehoven är stora i boenden infrastruktur, klimatomställning förskolor och skolor. Därför lägger vi en budget med ett resultatmål på 1,2 procent.

– Vi vill skapa ett ungdomskontrakt som en fortsättning på vårt långsiktiga arbete mot ungdomsarbetslösheten. Vi bjuder in samtliga aktörer att medverka: arbetsförmedlingen arbetsmarknadens parter folkbildningsorganisationerna med flera. Under 2014 förstärker vi stadens satsningar med fler platser i bland annat Ung resurs, där ungdomar upp till 25 år kan läsa in gymnasiekompetens och samtidigt arbeta i staden verksamheter och sommarjobbspraktik för gymnasieungdomar.

Vasiliki Tsouplaki (V), kommunalråd:

– I Västerås ska kvinnor och män ha samma möjligheter att leva och verka. Tyvärr är det fortfarande stora skillnader mellan kvinnor och män på flera nivåer. Vi vill att Västerås stad ska vara pådrivande i jämställdhetsarbetet och ska främja jämställdheten inom organisationen och i samhället i stort. Ett steg i den riktningen är att budget för 2015 ska vara jämställdhetsintegrerad. Då tydliggörs skillnader mellan kvinnor och män och vi som politiker får ett bra underlag att ta kloka beslut från.

– Stereotypa föreställningar kring kön grundläggs redan på förskolan och i de lägre åldrarna. Därför har vi valt att lägga ett utredningsuppdrag för att kartlägga behovet av ytterligare utbildning i genuspedagogik.

Magnus Edström (MP), kommunalråd:

– Vi har bra förskola och fritidsverksamhet i Västerås, vilket vi rödgröna tycker att alla barn ska ha samma rätt till. I dag är det föräldrars arbetssituation som är avgörande. Det tycker jag är orättvist. Därför har vi lagt ett utredningsuppdrag som ska undersöka möjligheten att utöka vistelsetiderna på förskola och fritidshem för barn till arbetslösa och föräldralediga.

– Barnen i skolan behöver få mer tid med lärare och pedagoger, det möjliggör ökad kvalitet på undervisningen. För att skapa denna tid behöver vi öka personaltätheten. Därför har vi lagt ett uppdrag att utreda möjligheten att öka personaltätheten i Västerås stads skolor och förskolor med särskilt fokus på de lägre årskurserna, på fritids och i förskolan.

För mer information kontakta:

Anders Teljebäck (S) 076-569 49 03, [email protected]

Vasiliki Tsouplaki (V) 076-569 48 96, [email protected]