Första dagen på Vänsterdagarna!

image

I helgen anordnas Vänsterdagarna vilket innebär att det samlas runt 800 vänsterpartister i Malmö. Vi är sex västeråsare på plats som bland annat deltagit i seminarium om hur kommunen kan jobba mot rasism, hur vi kan upprusta förorten och hur vi får stopp på vinster i välfärden. Efter lunch invigningstalade Jonas Sjöstedt. Jonas tog upp en massa goda exempel på vad Vänsterpartiet uppnått runt om i landet. I Kiruna har Vänsterpartiet varit med och ordnat avgiftsfri kollektivtrafik i kommunen. I Malmö har man höjt lönen för lågavlönade kvinnor med 1000 kr. Och Fagersta, där Vänsterpartiet styrt länge, är den kommun i Sverige med minst privatiseringar. Vänsterpartiet gör skillnad, var Jonas budskap! Jonas gav också besked om vad en röst på Vänsterpartiet i valet 2014 innebär:

– Du röstar bort Reinfeldt och riskerar inte att få borgerliga partier i regeringen
– Du får ett tydligt nej till vinster i välfärden

Imorgon fortsätter vi med ännu mer seminarium och nya idéer. Vissa livestreamas via ABF play. Läs mer på hemsidan: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna2013

image

Många lyssnade på Jonas Sjöstedt!

image

Niklas och Peter tycker att det var ett bra tal.