Sluta leka affär med skolan

Det verkar inte finnas någon ände på exempel som visar på sönderfallet av det svenska skolsystemet och vad som händer när man låter privata aktörer leka affär med skolan. Nyligen stängde Skolinspektionen ned Praktiska Sveriges gymnasium i Tumba.

Dessutom fann myndigheten allvarliga brister på samtliga av Praktiskas 38 yrkesgymnasier runt om i landet. Den uppmärksammade dokumentären ”Skolfesten” på SVT visade på girigheten från vinsttörstande riskkapitalister som inte bryr sig om att ge eleverna en bra utbildning utan bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

I förra veckan avslöjades också att 43 procent av friskolegymnasierna inte arkiverar elevernas slutbetyg enligt lagen. Alltså det som är beviset för att du har gått gymnasiet.

Det är allvarliga uppgifter som visar hur privatiseringen skapar en ojämlik och orättvis skola. Olönsamma elever sorteras bort när vinstintresset kommer först.

Det slår som allra hårdast mot de barn och ungdomar som behöver mest hjälp. Alla barn får helt enkelt inte samma chans. Vinstintresset och privatiseringen av skolan är ett fiasko som regeringen måste ta ansvar för.

Den senaste veckan har Jan Björklund och Anders Borg uttryckt kritik mot skolor som ägs av riskkapitalbolag. Men det är ju de som har skapat privatiseringskaoset.

Bara för några månader sedan kom de överens med Socialdemokraterna och Miljöpartiet i friskolekommittén om att vinstuttagen får fortsätta och kommunerna inte får tacka nej till nya privata skolor. Med andra ord kommer det mesta att fortsätta som vanligt i den privatiserade vinstsyftande skolans vardag.

Vi måste ha en skola att lita på – en skola där eleverna har rätt till en bra utbildning, en skola där eleverna får avsluta den utbildning de påbörjat, en skola som det går att bevisa att de gått i.

Släng ut riskkapitalbolagen ur den svenska skolan!

Linn Wegemo, ordförande Vänsterpartiet Västerås