Sagt och gjort

Moderaterna sparkar på dem som är utsatta

Jessica Polfjärd är en känd moderat från Västerås som sitter som ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott och i Moderaternas partistyrelse. Hon går nu ut med sin och Moderaternas vision om hur vi får ett bättre solidariskt samhälle och det låter så här “anhöriga och vänner ska ta hand om omsorgen av våra äldre i stället för att vi återgår … till avlönade jobb”

Hon har helt rätt i att en solidarisk värld är bättre än en där vi bara bryr oss om oss själva men hon har helt missat hur ett bra och fungerande solidariskt samhälle fungerar.

Förstår inte Moderaterna att alla inte har anhöriga?

Förstår inte Moderaterna att många har anhöriga som bor och arbetar i andra städer?

Förstår inte Moderaterna att dagens livspussel med arbete, familj, gör det väldigt svårt att på egen hand ta hand om flera äldre, som kanske även har tungt vårdbehov?

Solidaritet är där vi gemensamt bidrar för att få en fungerande omsorg för våra äldre, där en likvärdig omsorg med kvalitet kan ges till alla. Där det inte beror på om man har anhöriga, eller tjock plånbok, utan en solidarisk likvärdig omsorg där behovet styr vilka insatser som sätts in.

Att vi har gått åt höger nu när Alliansen styr är uppenbart och under det senaste decenniet har en fjärdedel av vårdplatserna på landets äldreboenden försvunnit.

Samtidigt har antalet äldre ökat med 16 procent. Det visar siffror från Socialstyrelsen och SCB. Att färre får hemtjänst och plats på äldreboende visar att vi är på väg mot ett kallt samhälle där de äldre får ta smällen. För mig är detta absolut inte acceptabelt och jag anser att vi på alla sätt måste motarbeta detta cyniska och kalla samhälle där vi sparkar på äldre, sjuka, arbetslösa, och så vidare.

Närande och tärande vill Moderaterna och de andra Allianspartierna dela in oss i. Varför ser Moderaterna bara ett värde i den som arbetar just nu?

Den som råkat bli sjuk, arbetslös, funktions- hindrad eller har arbetat hela livet ska ha det så knapert som möjligt och inga resurser från det offentliga ska gå till dem som är tärande i Moderaternas verklighetsfrånvända värld.

Jag förstår nu varför jag är vänsterpartist, jag vill komma så långt ifrån Moderaterna som möjligt för jag bryr mig om alla i samhället, jag tror på äkta solidaritet där vi hjälper och stöttar varann, ja inte bara de som står oss närmast.

Där resurser får gå till den som behöver det, inte bara gynna den som redan mycket har.

Vi måste nu förklara för alla borgare vad vi vill ha för samhälle och vad äkta solidaritet, omsorg, omtanke och empati är för något.

Ett sista ord till Moderaterna är att man måste se och förstå hur verkligheten ser ut för människor om man ska kunna göra skillnad.

Benny Sellberg, Vänsterpartist