Sagt och gjort

Moderaterna vill både ha kakan och äta den

Vi rödgröna, vill satsa på att göra busstrafiken i Västerås ännu bättre. Men vad vill egentligen Moderaterna?

Det har nu gått drygt tre månader sedan den nya busstrafiken, Smartkoll, hade premiär. Det är den största omläggningen av busstrafiken någonsin, och att det skulle komma synpunkter var vi införstådda med.

De första preliminära rapporter som kollektivtrafikmyndigheten har presenterat för kommunen visar glädjande nog att både intäkterna och kundernas nöjdhet över busstrafiken ökat sedan Smartkoll.

Det finns dock kritik från kunder, främst äldre, som måste tas på största allvar. Kritiken gäller främst servicelinjernas utbud, det är de linjer som går lite längre sträckor och angör viktiga knytpunkter så som huvudentrén till sjukhuset. Detta berör inte Anna Hård af Segerstad (M) alls i sin artikel den 27 november.

Inför beslutet om den nya kollektivtrafiken var det nödvändigt få så stor majoritet som möjligt för att få igenom beslutet i fullmäktige och på så sätt skapa långsiktighet i beslutet. Vi från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville att servicelinjerna skulle gå fram till klockan 20.00 på kvällen, och det var förslaget som vi skickade vidare från tekniska nämnden.

Detta motsatte sig Moderaterna och de övriga allianspartierna, de ville inte skjuta till de pengar som behövdes och detta gjorde att vi inte kunde gå vidare med detta förslag.

Vi rödgröna tänker fortsätta att arbeta för att servicelinjernas utbud ska förbättras och gå i halvtimmestrafik fram till klockan 20.00 på kvällen, vilket skulle tillgodose många av de kritiska synpunkter som finns.

Men vad vill egentligen Moderaterna mer än att skylla ifrån sig? Redan nu anmärker Anna Hård af Segerstad på att ”Smartkoll inte håller budget” och verkar samtidigt argumentera för att man ska tillgodose de åsikter som dykt upp i debatten.

Är det så att moderaterna nu har ändrat sig och är beredda att skjuta till de pengar som behövs för att förbättra utbudet på servicelinjerna?

Carin Lidman (S), ordförande i tekniska nämnden

Mikael Vilbaste (MP), vice ordförande i tekniska nämnden