Förstatligande räcker inte

Skolminister Jan Björklund skriver tillsammans med riksdagsledamoten Roger Haddad (FP) i en debattartikel den 12 februari att ett förstatligande av skolan krävs för att möjliggöra högre status för läraryrket, en likvärdig skola och bättre skolresultat.

Trots att Vänsterpartiet är överens med skol-ministern och 8 av 10 lärare om att ett förstatligande är nödvändigt är vi samtidigt lika övertygade om att det krävs en ny skolpolitik för att skapa en bättre skola för alla. Det går inte att skylla allt som är fel i den svenska skolan på kommunaliseringen. Under de snart åtta år som Jan Björklund varit skolminister har utvecklingen i skolan gått åt fel håll. Lärare detaljstyrs från Rosenbad och ägnar alldeles för mycket tid till administration. Samtidigt har regeringens skattesänkningar på över 130 miljarder tydligt visat att jobbskatteavdrag är viktigare än satsningar på skola och lärarlöner.

Den svenska skolan har efter kommunaliseringen även genomgått ett systemskifte mot en mer marknadsorienterad och privatiserad skola. Skolor som ena dagen plockar ut miljonvinster stänger nästa dag ner för att lönsamheten inte är god nog. Riskkapitalisternas vinstintresse genomsyrar idag hela det svenska utbildningsväsendet. Konsekvensen har blivit sjunkande resultat, ökad segregation och sämre villkor för landets lärare och elever.

Ett förstatligande av skolan räcker inte för att vända trenden och få stopp de ökande kvalitets- skillnaderna i skolan. Det fria skolvalet och vinstintresset har haft än större negativa konsekvenser för den bristande likvärdigheten och kunskapstappet. Det måste även till en tydlig satsning för fler lärare, mindre klasser och ökade resurser för barn i behov av särskilt stöd. Att ge alla barn möjligheten att trivas och lyckas i skolan är den viktigaste utmaningen oavsett om skolan är kommunal eller statlig.

Vasiliki Tsouplaki, kommunalråd (v)
Rosanna Dinamarca, riksdagsledamot (v)