Västerås behöver mer vänsterpolitik och ett rödgrönt styre

Uttalande från Vänsterpartiet Västerås årsmöte 2014-03-02

Vänsterpartiet har under mandatperioden ingått i det rödgröna styret av Västerås stad. Tack vare samarbetet har Vänsterpartiet fått inflytande över politiken. Vår medverkan har bidragit till att vrida politiken till vänster. Vi har prioriterat välfärden och jämställdheten. Vi har stått i första ledet i kampen mot barnfattigdomen. Vi har räddat Kristiansborgsbadet. Och vi har satt stopp för fortsatta upphandlingar och privatiseringar av äldreomsorgen.

I höst kommer vi att gå till val som ett självständigt och tydligt vänsteralternativ. På så vis kan vi ge väljarna raka svar på vilken politik vi vill genomföra. Samtidigt sticker vi inte under stol med vilka vi vill genomföra vår politik med.

Vänsterpartiet är det enda partiet i Västerås som redan innan valet kan ge väljarna beskedet att vi vill ha ett rödgrönt styre av kommunen. Vi vill inte att de borgerliga partierna ska ha inflytande över politiken och är därför inte heller intresserade av att bilda en majoritet tillsammans med dem. Vi vill lova väljarna att en röst på Vänsterpartiet är en röst för en röd och grön vänsterpolitik och för en välfärd att lita på.

Vänsterpartiets politiska förslag grundar sig på idén om ett rättvist och jämställt Västerås. För att nå dit krävs en solidarisk finansiering av vår välfärd. Hela välfärden är idag underfinansierad, klassklyftorna och orättvisorna ökar. Vi vill vända den utvecklingen. Människors behov måste alltid gå före privat vinstintresse. Frihet för alla byggs bäst genom solidaritet och gemenskap.