(V)alfrihet utan vinster

Bengt-Åke Nilsson (FP) skriver den 24 februari ett svar på min debattartikel den 8 februari där jag beskriver hur upphandlingsprocessen tenderar att bryta ned kvalitén. Men inte med ett enda ord kommenterar han innehållet i det jag skrivit, och han undviker att beröra huvudproblemet, nämligen att de kommersiella välfärdsföretagen syftar till att göra vinst, och att vinstjakten riskerar att leda till att företagen pressar kostnader och därmed sänker kvalitén.

Bengt-Åke Nilsson påstår att Vänsterpartiet intar en extrem position genom sitt motstånd mot privata vinster i välfärden. Men det är ju tvärtom! Det är det svenska systemet som Alliansen genomfört som är extremt; ser vi internationellt så är det bara Sverige och Chile som har ett system som tillåter fria vinstuttag ur skola, vård och omsorg.

Vänsterpartiet är inte alls motståndare till valfrihet. Vi i Vänsterpartiet anser att en verklig valfrihet är att du som vårdtagare ska kunna välja och påverka innehållet i din vård; av vilken typ den ska vara, hur, när, var och av vem den ska utföras för att du ska kunna få dina behov bemötta.
Vi hävdar att en privatisering inte automatiskt leder till en verklig valfrihet mellan alternativ med olika innehåll och med bra kvalité. Att det, som i Stockholm, finns mer än hundra hemtjänstföretag att välja bland förbättrar inte kvalitén för den enskilde.

Det blir tvärtom svårare att garantera och kontrollera att en god standard upprätthålls hos alla dessa företag. Att hålla på och byta utförare kan för den äldre individen dessutom vara en opraktisk och svår process. Och mycket riktigt så har det visat sig att få vårdtagare byter utförare i praktiken.
Verklig valfrihet kan uppnås utan vinstuttag. Ett intressant exempel där man genomför just denna valfrihet är valfrihetsreformen ”Mina Timmar” i Norrköping.
De äldre kan där välja när de ska ta en promenad och när de ska stiga upp på morgonen. De kan välja att ta en fika i något kafé eller besöka Stadsbiblioteket eller Idrottsparken.
Med den reformen kommer de äldre att i större utsträckning få möjlighet att påverka hemtjänstens insatser, och denna valfrihet har skapats helt utan vinstintressen.

RICKARD BORG (V)
ledamot i Äldrenämnden