Aktuellt

Vänsterpartiet gör skillnad – nu införs ett starkare besittningsskydd för utsatta hyresgäster

Vänsterpartiet reagerade kraftfullt på nyheten om att en hyresgäst hos bostadsbolaget Bostjärnan hotades få sitt hyreskontrakt uppsagt i samband med att hon utsatts för misshandel. Nu införs på Vänsterpartiets initiativ ett starkare skydd för brottsutsatta hyresgäster.

– Det är glädjande att förslaget har fått gehör. Det är helt oacceptabelt att brottsoffer ska behöva bli vräkta från sin bostad till följd av att de har blivit misshandlade och fått lägenheten sönderslagen av sin våldsamma partner, säger Vasiliki Tsouplaki (V), kommunalråd i Västerås och riksdagskandidat.

Vänsterpartiet har tidigare motionerat i riksdagen för ett starkare besittningsskydd och nu presenterar regeringen ett förslag i linje med Vänsterpartiets motion.

Enligt förslaget som nu presenterats stärks besittningsskyddet för hyresgäster och bostadsrättshavare som har utsatts för brott av närstående. När en person sägs upp på grund av åsidosatta förpliktelser ska det som skäl mot att avtalet upphör särskilt beaktas om åsidosättandet haft sin grund i att personen utsatts för ett brott. De lagändringar som behövs föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.

– Förslaget är särskilt viktigt för våldsutsatta kvinnor och deras barn. De skall inte behöva bli av med sitt hem. De skall kunna känna tryggheten att kunna bo kvar. Det är den hotande och våldsamma mannen som skall flytta, säger Vasiliki Tsouplaki.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Vasiliki Tsouplaki (V), gruppledare Vänsterpartiet, 021-39 23 41