Västerås förskolor är en guldgruva för riskkapitalister

Pressmeddelande 2014-04-03

Idag avslöjade Aftonbladet att utbildningsföretaget Academedia mörkar flera hundra miljoner genom skatteplanering. Förra året var det så mycket som 333 miljoner kronor. Enligt Aftonbladets uträkning rör det sig om ett snitt på 6 200 kr per skolelev, närmare 6 miljoner kronor bara i Västerås.

I Västerås har Academedia tre förskolor, två grundskolor, en gymnasieskola; Hagabergs förskola, Pomperipossa, Skattgömman, Hagabergsskolan, Rotundaskolan och Framtidsgymnasiet. Om vinsten i dessa skolor är lika hög som genomsnittet motsvarar det över 5,75 miljoner kronor på ett år. Pengar som utbildningsföretaget Academedia genom skatteplanering i slutändan för över till riskkapitalbolaget EQT med säte på skatteparadiet Guernsey.

– Det minskar bolagsbeskattningen i svenska bolag. Ränteavdragen innebär ett antal miljarder i lägre skatteintäkter för Sverige, säger Börje Noring på Skatteverket till Aftonbladet.

Vänsterpartiets listetta i kommunvalet i Västerås Anna Maria Romlid har reagerat starkt på Academedias överföringar till skatteparadiet i Guernsey.

– Avslöjandet är upprörande. Det är vi skattebetalare som betalar för den här verksamheten men ägarna plockar ändå ut pengar och gör allt för att undvika att betala skatt, säger Anna Maria Romlid.

Vänsterpartiet har tagit tydlig ställning mot vinster i välfärden och tycker att det krävs omfattande förändringar för att avskaffa vinstintresset i välfärden.

– För att rädda den svenska skolan, för att alla barn ska ha rätt till en bra skola, måste vi slänga ut marknadskrafterna, säger Anna Maria Romlid.

I dag är visserligen den politiska enigheten bakom de vinstdrivande friskolorna något skakad, men inget parti utom Vänsterpartiet står fast vid att vinstdriften måste bort ur skolorna. Så sent som i somras ingick Alliansens partier, Socialdemokraterna och Miljöpartiet friskoleöverenskommelsen, där Vänsterpartiet ensamma reserverade sig mot de uddlösa försöken att ringa in riskkapitalbolagen.

Enligt en ny SIFO-mätning vill sex av tio väljare förbjuda vinster inom välfärden. Vänsterpartiet hoppas nu att de andra partierna ska omvärdera frågan.

– Vi hoppas att det här avslöjandet får de andra partierna att tänka om. Välfärden är väldigt viktig för oss och därför är det här den viktigaste frågan för oss i valet, förklarar Anna Maria Romlid.

Skola Antal elever
______________________________________________________________________
Hagabergs förskola 103
Förskolan Pomperipossa 63