EU pressar lönerna

Linn Wegemo

Linn WegemoHundratusentals människor lämnar krisen i sina hemländer för att söka försörjning på annat håll. En del av dem kommer till Sverige och arbetar i restaurangkök, på byggen, i bärskogen eller kör lastbil. Ofta erbjuds de låga löner och usla arbetsvillkor. Löntagare från olika länder ställs mot varandra i en Europeisk union där arbetskraft betraktas som en vara bland andra. Vänsterpartiet bemöter EU:s kalla marknadstänkande med en solidarisk vänsterpolitik. Det innebär att den som kommer hit från ett annat land för att arbeta ska ha kollektivavtal och behandlas anständigt.

I dagens EU är arbetsrätt och kollektivavtal underordnade EU-rätten. Marknadens frihet går före de fackliga rättigheterna. Tyvärr har EU:s regelverk lett till att flera ljusskygga bolag inom framförallt byggnads- och transportsektorn kan konkurrera med mycket lågavlönad utländsk arbetskraft. Dessa arbetare törs inte protestera mot eländiga villkor, eftersom företagen också bryter mot grundläggande arbetsrättsliga principer och vägrar sina anställda fackliga rättigheter.

Detta blir också ett problem för alla seriösa företag som respekterar sin fackliga motpart och kollektivavtalen. De riskerar bli utkonkurrerade av dessa ljusskygga bolag. Men EU bär på hela ansvaret. Ett exempel är EU-domstolens beslut 2007 i den så kallade ”Laval-domen”. Där slogs fast att det lettiska byggföretaget Laval inte var tvungna att följa de svenska kollek-tivavtalen för sina anställda som hade låga lettiska löner. Domen innebar också att de svenska facken inte hade rätt att försvara kollektivavtalen genom att sätta företaget i blockad.

Vi anser att EU-reglerna ska ändras så att alla ska ha rätt till de löner och arbetsvillkor som regleras i lagar och kollektivavtal i det land där man arbetar, oavsett var man är född eller bosatt. Rättvisa villkor måste gå före girighet.

Vänsterpartiet försvarar arbetarna, arbetsrätten och fackföreningarna. I Sverige och i EU.

Linn Wegemo, ordförande Vänsterpartiet Västerås