Antirasism

Sverigedemokraterna sprider, rasism, hat och rädsla

Sverigedemokraterna (SD) går ut i VLT den 21 maj och säger att deras EU-kritik bemöts med ägg, Ni påstår att vänsterfolk kastar glåpord och ägg på er. Offerkoftan är gammal skåpmat vid det här laget. Det är inte det att ni är EU-kritiska som gör att folk reagerar kraftigt, Det är vanligt folk som reagerar mot rasismen och er människosyn.

Självklart motiverar det inte äggkastning eller ordningsstörningar, det är därför vi, precis som människor i hela landet gjort, vände ryggen mot Jimmie Åkesson den 22 maj, som en stilla tyst och kraftfull markering mot rasismen som SD sprider i stad efter stad just nu.

Vi i Vänsterpartiet är EU-kritiska och inte får vi ägg och glåpord kastade efter oss för det. Yttrandefriheten får aldrig hotas, därför får ni inom SD säga er mening och vi alla som starkt ogillar era värderingar och åsikter kommer att säga vår.
Vi oroar oss för att högerkrafterna i EU så gärna vill ha frihandelsavtalet TTIP som kan göra att stora företag kan stämma oss för beslut som vi demokratiskt kommer fram till i Sverige. Men ni i SD tillhör ju högern här i Sverige, ja ni är ett stödparti till Alliansen.

Under hösten röstade ni med regeringen i nio fall av tio i riksdagen, visar en rapport från riksdagens utredningstjänst.
Under de tre första riksdagsåren i denna period har SD – när det hamnat i en vågmästarställning i voteringarna – röstat med regeringen i lite över 80 procent av fallen. Men i höstas ökade andelen alltså till 90 procent. Det visar en genomgång som gjorts av riksdagens utredningstjänst (RUT). Vi inser att ni även i EU tillhör högern och då kanske extremhögern med Franska Nationella Frontens partiledare Marine Le Pen, som sagt att hon välkomnar SD i hennes grupp Europeiska Alliansen för Frihet (EAF).

Det är alltså konstaterat högerextrema, nationalistiska och rasistiska partier som skyller alla problem på folk med annan hudfärg, annan nationalitet, med en annan religion.
De har likt SD missat att alla människor har ett lika värde och det speglas i hur man är, vad man säger och vad man gör. Det skulle ni inom SD behöva tänka lite mer på.

Ni sprider osanningar och lägger skulden för alla samhällsproblem på invandrare och invandringen, Ni sprider hat, rädsla och fördomar och det är inte bra för Sverige.
Vi får inte acceptera en utveckling där rasismen normaliseras, vi behöver i stället mer omtanke, mer solidaritet och nu i EU-valet rösta för en Vänsterpolitik som är antirasistisk och för människors lika värde. Vi vände ryggen mot Åkesson för att markera att vi starkt ogillar SD:s rasistiska åsikter.

David Sällström (V)
Benny Sellberg (V)