Aktuellt

Inga skattepengar till semesterresor

Vi som skriver denna debattartikel är Vänsterpartiets tre senaste kommunalråd. Vi har på nära håll följt flygplatsens utveckling under många mandat-perioder.

Utredningarna och rapporterna har avlöst varandra, oftast präglade av överdrivet optimistiska kalkyler för att få bolaget att gå ihop ekonomiskt. Dock visar fakta att bolaget sedan 1980-talet gett hundratals miljoner i underskott som fått täckas med skattemedel.

Vänsterpartiet har påpekat det orimliga med fortsatta subventioner. De som till varje pris vill behålla flygplatsen har år ut och år in hävdat att allt kommer snart att bli bättre.

Om vi bara får en ny linje… Om flygskolan utökar… Då, då ska det vända!

Nu har den senaste rapporten kommit och vi vill påstå, att det är den mest omfattande och djupgående studien som seriöst tar upp alla tänkbara scenarion. Den visar med all tydlighet det vi har sagt i alla år: Västerås flygplats är en förlustaffär utan framtid.

Fler partier måste inse detta faktum och agera!

Om flygplatsen ska fortsätta krävs bidrag på 100 miljoner kronor per mandatperiod. Realistiska alternativ till en breddad finansiering genom fler delägare saknas då intresset inte finns, varken hos andra kommuner, landstinget, staten eller privata aktörer.

Istället för att subventionera flygplatsen med 25 miljoner kronor per år ser Vänsterpartiet att pengarna behövs på andra håll. Vi vill hellre utveckla kollektivtrafiken genom att bygga ut ”Smartkoll”.

Servicelinjerna skulle kunna gå senare på dagen så att äldre och personer med funktions- nedsättningar kan planera sina dagliga aktiviteter bättre.

Den senaste flygutredningen stakar ut expansionen av lågprisflyg som Ryanair som möjlighet att kunna förbättra flygplatsens ekonomi en aning. Vi som står upp för arbets- tagarnas rättigheter tänker inte acceptera ytterligare satsningar på Ryanair.

Vänsterpartiet har tidigare uppmanat till bojkott av Ryanair då företaget saknar kollektivavtal, och anställda som engagerar sig fackligt riskerar att avskedas.

Företaget respekterar inte fackliga rättigheter, utan slår ut seriösa aktörer genom sitt agerande och pressar lönerna i hela branschen. Det förtjänar inte vårt stöd.

Flygplatsområdet kan nu gå från att vara en kostnad till att bli en ekonomisk tillgång för kommunen. Om vi lägger ner flygplatsen kan vi i stället bygga bostäder.

2010 lade vi fram en motion om att kommunen ska utlysa en arkitekttävling om vad som skulle kunna göras med marken. Motionen har fortfarande inte behandlats, men i och med den nya flygplatsutredningens tydlighet, är det hög tid att den bifalls.

Ett växande Västerås behöver mark för att bygga bostäder. Läggs flygplatsen ner kan vi efter miljö- sanering bygga 3000–4000 bostäder kompletterat med kommersiell och annan service.

Dessutom frigörs områden mycket mer omfattande än själva flygplatsen när även bullerzonerna faller bort.

Det är hög tid att sluta använda skattemedel för att subventionera semesterresor. Vi behöver pengarna till västeråsarnas välfärd.

Vasiliki Tsouplaki, kommunalråd (v)
Per Lithammer, före detta kommunalråd (v)
Mats Ericson, före detta kommunalråd (v)

Kopiera länk