Aktuellt

Det är rätt att strejka för bättre villkor

image

 

Den pågående konflikten mellan Seko och Veolia är ett resultat av den misslyckade avregleringen av den svenska järnvägen.

Kommersialiseringen och uppstyckningen av järnvägen håller på att leda till en ohållbar och ovärdig situation. Sverige har i dag Europas mest avreglerade järnväg och på tio år har antalet inställda avgångar stigit med 130 procent. Vart fjärde tåg kommer för sent.

Nu står många tåg och bussar stilla sedan lokförare och tågvärdar tagits ut i strejk av fackförbundet Seko. Inför midsommarhelgen har även pendeltågstrafiken i Stockholm varslats om strejk.

Konflikten gäller framförallt anställningsvillkoren. Facket menar att arbetsgivaren Veolia förvandlar heltidsanställningar till timanställningar.

Konflikten bröt ut när Veolia sade upp 250 tågvärdar och erbjöd dem att söka om sina jobb med försämrade villkor.

Folkpartiets talesperson i arbetsmarknadsfrågor Christer Nylander har med anledning av den pågående konflikten sagt att det är dags att begränsa strejkrätten. Vänsterpartiet vill tvärtom erbjuda de strejkande vårt fulla stöd.

Vi anser att den aktuella konflikten mellan Veolia och Seko bara är ett av många exempel på en försämrad situation inom transportsektorn på svensk arbetsmarknad, där arbetsgivarna hänsynslöst flyttat fram sina positioner och medvetet försöker försämra villkoren för de anställda.

Vi vill därför skärpa kraven för offentlig upphandling. Vänsterpartiet kan aldrig acceptera att staten avsäger sig sitt ansvar från skattefinansierad verksamhet som läggs ut på entreprenad. Kommersiella vinstintressen får inte gå före schysta villkor och trygga anställningar.

Vi vill också sätta en tydlig gräns för användandet av olika former av visstidsanställningar. Arbetsgivare som vill anställa på visstid i stället för tills vidare, måste kunna motivera varför. Nu är det dags att sätta emot och tydligt markera att detta inte är ett acceptabelt beteende på svensk arbetsmarknad.

Vänsterpartiet vill inte bara ha ordning och reda på arbetsmarknaden. Vi vill också komma till rätta med tågtrafiken och skapa en järnväg som håller toppklass.

En återreglering av järnvägen skulle vara ett bra första steg. Vi vill även överföra ansvaret för banunderhållet till Trafikverket, slopa SJ:s avkastningskrav till staten och förbättra tågstationerna med resenären i fokus. Banavgifterna bör inte höjas eftersom det kommer att öka såväl biljettpriserna som kostnaden för att transportera gods på järnvägen.

Den pågående tågkonflikten säger mycket om vad som är fel i Sverige i dag.Vad som är bra är att det inte behöver förbli fel särskilt länge till då vi i höst kan byta regering och byta politik.

Vasiliki Tsouplaki, kommunalråd och riksdagskandidat

Kopiera länk