Västerås är inte till salu

Vänsterpartiets toppkandidater Olle Kvarnryd, Anna Maria Romlid och Vasiliki Tsouplaki presenterar partiets nya kommunpolitiska program

Idag presenterade Vänsterpartiet sitt kommunpolitiska program, som går under namnet “Västerås är inte till salu”. Huvudfrågan är stopp för vinster i välfärden.

– Vi vill skapa en välfärd att lita på genom att få bort vinstintresset och istället sätta människors behov i centrum. De pengar som vi västeråsare betalar i skatt ska användas där de behövs bäst, i skolan och äldreomsorgen – inte till vinster i riskkapitalbolag, säger Anna Maria Romlid, Vänsterpartiets nya toppnamn till kommunfullmäktige i Västerås.

Vänsterpartiet sätter också målet att Västerås Stad ska vara kommunens bästa arbetsgivare. Till exempel vill man höja de lägsta lönerna till 20.000 kronor, värna rätten till heltid utan delade turer och stärka medbestämmandet för de anställda. Vänsterpartiet föreslår också att ett försök med sex timmars arbetsdag ska genomföras i hemtjänsten.

– Fler heltidsanställda och bättre arbetsvillkor gynnar inte bara kommunens anställda, utan också de många äldre som efterfrågar att det ska vara samma personal som kommer hem och hjälper. Våra satsningar ger både bättre arbetsmiljö och samhällsservice, säger Anna Maria Romlid.

Läs hela programmet här