Skattepengarna ska gå till välfärden

Anna Maria Romlid

Anna Maria RomlidAnna Widarsson Hane och Päivi Anttila skriver i VLT (28/6) att Vänsterpartiets politik hotar små vårdföretag i Västerås. Till viss del har ni rätt. Vänsterpartiet tycker inte att det är okej med vinstuttag i välfärden. Vinsten ska återinvesteras och gå tillbaka till verksamheten.

Vänsterpartiet vill lagstifta mot vinstuttag från välfärden. De privata företag som är seriösa och sätter verksamheten främst kan omvandla sig till bolag utan vinstintresse och fortsätta jobba för en bra välfärd. Istället för vinstuttag vill vi demokratisera välfärden och ser positivt på kooperativ och stiftelser.

Det är tråkigt att just jämställdhetsargumentet ofta lyfts fram när det gäller välfärdsföretag. Jämställdhet reduceras då till en fråga om kvinnors möjlighet att starta företag inom välfärdsområdet.

Självklart är kvinnor lika kapabla som män att driva konkurrenskraftiga företag. Det är riktigt att de flesta företag inom vård och omsorg drivs av kvinnor. Men det är oftast små välfärdsföretag med ett fåtal anställda. Här är oftast inte vinstfrågan ett problem. Det är den däremot i de stora koncernerna som omsätter den största andelen av privat vård och omsorg.

Riktig feminism är det när de hundratusentals kvinnor som arbetar i välfärden får inflytande över sitt arbete. Därför vill vi flytta makten till just personalen. Det är vinstslöseriet i välfärden vi vill komma åt. Det kan aldrig vara okej att våra gemensamma skattemedel går till vinst och inte till vård, omsorg och skola som det var tänkt för.

Anna Maria Romlid (v)