Feminism

Att få bort vinstintresset ur välfärden är feminism!

Linn Wegemo och Anna Maria Romlid

I VLT:s ledare 4/7 hävdas att Fredrik Reinfeldt är en bättre feminist än Vänsterpartiet eftersom han är för vinster i välfärden. Vi menar tvärtom att ett vinstförbud i välfärden är en viktig feministisk fråga. Med girigheten som drivkraft har privatiseringar och vinstdrift i välfärden drabbat kvinnorna hårdast. Det är de som har fått springa fortare och fått färre arbetskamrater. Personaltätheten är lägre i verksamhet som privatiseras. I privat verksamhet finns fler timanställda och färre med heltid.

När det gäller privatiseringarna och vinsterna ser vi också hur det inte bara drabbar de privata företagen utan kostnadspressen som systemskiftet orsakar överförs också till den offentliga sektorn. De som utför arbetet, sliter på golvet, är till största delen kvinnor. Medan riskkapitalister (nästan uteslutande män) tjänar grova pengar på kvinnornas slit. Det är helt enkelt kvinnorna som får betala priset när girigheten tillåts styra. Att få bort vinster ur välfärden är därför en viktig feministisk fråga. Det handlar om att utmana de ekonomiska intressen som inte bara berikar sig på våra gemensamma skattemedel, utan som dessutom bromsar arbetet för ett jämställt samhälle.

Linn Wegemo, ordförande Vänsterpartiet Västerås

Anna Maria Romlid (V), första namn på kommunlistan