Vasilikis tal om situationen i Gaza

imageTalet nedan hölls av vårt kommunalråd Vasiliki Tsouplaki på en demonstration för Gaza som hölls i Västerås i lördags.

Kamrater och palestinavänner

Det är inte första gången vi samlas för att demonstrera för ett fritt och självständigt Palestina och det är inte första gången vi kräver fred och frihet för palestinierna i Gaza! Efter snart 20 år som politiskt aktiv har jag tappat räkningen på hur många såna här demonstrationer jag varit med på. Hur många gånger har vi inte tänkt att nu får det väl ändå vara nog. Nu måste världen förstå. Nu måste väl alla se vad Israels brutala ockupationspolitik går för. Men även om vi öppnat ögonen och tagit avstånd från ockupationen, apartheidlagarna och dödandet av oskyldiga civila finns det fortfarande allt för många, inte minst svenska politiker, som fortfarande tror på befängda kolsuparteorier.

Därför måste vi fortsätta höras och tillsammans med andra fredsvänner världen över protestera så länge det palestinska folket bombas, jagas, fängslas och svälts. Nu är vi fler än någonsin som säger stopp! Fler än någonsin som kräver fred och frihet för Gaza!

När man hör en del debattörer kan man få intrycket av att konflikten bottnar i Hamas illvilja mot den Israeliska staten och de senaste årens missilbeskjutning. Men Hamas är inte roten till det krig vi ser idag, utan frukten av snart 70 år av förtryck av det palestinska folket. När ett uppror krossas, när en organisations medlemmar fängslas eller avrättas växer snart en ny rörelse fram. Metoderna är varierande och vi kan tycka mer eller mindre bra om dem, men de föds alla ur desperation, ur ilska och ur längtan efter frihet. Drömmen om ett eget hem, en bit mark, en möjlighet att försörja sin familj och rätten slippa leva under bevakning kommer inte krossas med fler markoffensiver, med flyganfall eller handelsblockad. Den drömmen lever för alltid!

Gaza är idag ett gigantiskt utomhusfängelse lika stort som en tredjedel av Öland med över 1,8 miljoner invånare, varav 450 000 bor i Gaza City. Vart ska de fly när bomberna regnar ner.

Det finns ingen plats i Gaza där det inte finns civila. Precis lika lite som vi tycker att Hamas bör skicka raketer mot tättbefolkade Tel Avivs centrum där israeliska arméns högkvarter ligger, precis lika lite bör Israel använda sin militära maskin för att bomba Gaza och dess befolkning där väpnade grupper befinner sig. Nu har dödssifforna överstigit 1400, över 80 % civila. Många barn. Det är ofattbara bilder som möter oss i media och som är vardag för Gazas befolkning.

Vi kräver eldupphör och att den Israeliska staten förhandlar med de representanter palestinierna har utsett i sina demokratiska val. Oavsett vilka det är. För att ett fredsavtal ska bli varaktigt måste freden innebära att Israel avslutar sin ockupation, att bosättningarna avvecklas, att muren rivs och att en palestinsk stat enligt 1967 års gränser utropas. Först då kan den palestinska befolkningen i Gaza, på Västbanken och på flykt världen över börja bygga en verklig framtid.

Skarp kritik kommer nu från många länder och även från Fns generalsekreterare. FN:s generalförsamling och säkerhetsrådet har antagit en rad resolutioner sedan Israel grundades år 1948. De flesta har kritiserat den israeliska ockupationen av de palestinska områdena. Israel har valt att ignorera kritiken och är idag det land i världen som har underlåtit att uppfylla flest FN resolutioner. Det visar tyvärr på stor nonchalans mot världssamfundet och avsaknad av intentioner att följa internationella överenskommelser. Det måste till andra påtryckningar för att sätta press.

Sverige måste agera för att omvärlden ska isolera och sätta press på den israeliska staten så att ockupationen upphör, muren rivs och bosättningarna dras tillbaka. Jag hoppas innerligt att en kommande svensk rödgrön regering beslutar om ett svenskt vapenembargo och bojkottar Israel – både ekonomiskt, politiskt, kulturellt och idrottsligt. Att vi kallar hem Sveriges militärattaché från Tel Aviv och skickar hem den israeliska ambassadören att Sverige i EU driver på att det för Israel förmånliga handelsavtalet suspenderas och att den erkänner en fri och suverän palestinsk stat.