(V) presenterar 6 punkter för schysta villkor

imageVill vi ha en bättre välfärd måste vi skapa goda arbetsvillkor och göra kommunen till en attraktiv arbetsgivare. Det menar Vänsterpartiets listetta i kommunalvalet Anna Maria Romlid (V) som idag presenterar sex punkter för schystare arbetsvillkor i välfärden.

Anna Maria Romlid har själv jobbat inom äldreomsorgen och vet hur viktigt det är med schysta arbetsvillkor för att man ska kunna göra ett bra jobb. Nu vill hon höja de lägsta lönerna, skapa schysta villkor och slå ett slag för sex-timmars arbetsdag.

– Västerås stad behöver bli en bättre arbetsgivare. Vi har påbörjat ett heltidsprojekt med det finns mycket kvar att göra innan vi kan säga att vi har schysta villkor, säger Anna Maria Romlid.

Romlid vill också förtydliga att satsningen på bättre arbetsvillkor för kommunanställda är bra för jämställdheten.

– Bättre arbetsvillkor i välfärden är en viktig feministisk fråga och en av de viktigaste frågorna för Vänsterpartiet, förklarar Anna Maria Romlid.

VÄNSTERPARTIET VÄSTERÅS SEX PUNKTER FÖR BÄTTRE ARBETSVILLKOR I VÄLFÄRDEN

1. Höja kvinnors löner. Vi kan göra mycket på kommunal nivå, då 80 procent av de anställda inom kommuner och landsting är kvinnor. Vänsterpartiet stödjer de fackliga kraven för höjda lägstalöner. Ingen kommunanställd ska tjäna under 20 000 kr/mån.

2. Avskaffa timanställningarna. Kommunen ska inte använda sig av bemanningsföretag. Vänsterpartiet vill också minska timanställningarna. Istället för den stora bemanningstjänst som funnits de senaste åren vill vi höja grundbemanningen.

3. Stärka medbestämmandet. Vänsterpartiet vill stärka inflytandet och medbestämmanderätten för kommunens anställda. Genom att öka inflytandet på arbetsplatserna och stärka känslan av sammanhang ökar arbetsglädjen och delaktigheten för de anställda.

4. Anställa fler i välfärden. Vänsterpartiet vill inte att Västerås Stad använder sig av Fas 3. Den som arbetar ska ha en riktig anställning och lön, vilket man inte får i Fas 3. Istället vill vi anställa fler i välfärden. I vårt budgetförslag inför 2015 har vi visat hur Västerås stad kan anställa ytterligare 350 personer för att förstärka välfärden.

5. Införa rätt till heltid utan delade turer. Vänsterpartiet var initiativtagare till ett projekt för önskad tjänstgöringsgrad som påbörjades denna mandatperiod, men det finns mycket mer kvar att göra. För att fler ska välja att arbeta heltid när chansen ges måste också erbjudandet vara bra utformat. Vi vill få bort delade turer och jobba vidare med arbetsmiljöfrågorna så att fler orkar med en heltidstjänst.

6. Göra ett försök med arbetstidsförkortning. Det måste vara möjligt för alla att kombinera heltidsarbete med föräldraskap och fritid utan att slita ut sig. En del av detta är att ta ytterligare steg i frågan om arbetstidens längd. Vänsterpartiet vill under kommande mandatperiod göra ett försök med 30 timmars arbetsvecka och sextimmars arbetsdag med bibehållen lön i hemtjänsten.