Våra bostäder är inte till salu!

imageIdag spärrade Vänsterpartiet av Mimerkvarteret på Bondegatan 6 för att markera mot Moderaternas förslag att sälja fler hyresrätter.

Bostadsbristen i Västerås har ökat dramatiskt. Nu står närmare 17 000 personer i kö hos det kommunala bostadsbolaget Mimer. Ändå vill flera partier sälja ut eller ombilda stadens hyresrätter.

– Mimer är en del av den gemensamma välfärden och ett viktigt verktyg för att göra något åt bostadsbristen. I Vänsterpartiets Västerås är allmännyttan inte till salu, förklarar Vänsterpartiets toppkandidat Anna Maria Romlid (V).

VÄSTERÅS BEHÖVER FLER HYRESRÄTTER
Förra gången alliansen styrde i Västerås ombildades ca 500 hyresrätter till bostadsrätter, var av de flesta i centrum. Mimerkvarteret på Kristinagatan/Bondegatan är ett av få centrala kvarter som inte sålts ut. Så sent som 2011 röstade kommunfullmäktige ner ett förslag om fortsatta ombildningar och inför årets val finns utförsäljningar och ombildningar ännu en gång med på agendan hos flera av de borgerliga partierna.

– Det är svårt nog som det är idag att få tag i en bostad till en rimlig kostnad. Därför behövs det fler hyresrätter i Västerås, inte färre, säger Anna Maria Romlid (V).

UTFÖRSÄLJNINGAR DRABBAR HYRESGÄSTERNAimage
Det är inte bara ombildningar Vänsterpartiet vänder sig emot. Även utförsäljningar av Mimerfastigheter till andra fastighetsbolag har skapat stora problem. För nio år sedan sålde Mimer bostäder på Vetterstorp, Pettersberg och Gideonsberg till AMF Pension som då sades vara en ”långsiktig ägare”. Nu har bostäderna bytt ägare flera gånger och den nuvarande fastighetsägaren Rikshem har signalerat att man ska lyxrenovera bostäderna på Vetterstorp och höja hyrorna 80%.

UTFÖRSÄLJNINGAR DRABBAR HYRESGÄSTERNA

– Den enda långsiktiga fastighetsägaren på bostadsmarknaden just nu är allmännyttan. Vi kan aldrig veta hur det blir om de säljer ut bostäderna men en sak är säker. Det är hyresgästerna som får ta risken, säger Anna Maria Romlid (V).

P4 Västmanland om aktionen
VLT om aktionen