Arbetsrätt

Vänsterpartiet satsar på mer personal i välfärden

Pressmeddelande

I början av sommaren presenterades Vänsterpartiet Västerås kommunpolitiska program för kommande mandatperiod. Nedan presenteras även ett budgetförslag för 2015 för att visa hur förslagen kan finansieras.

Vi ser att det behövs mer resurser för att säkerställa en god kvalitet i skolan och äldreomsorgen och då tar vi ansvar för det, säger Anna Maria Romlid (V), första namn på kommunlistan.

Förslaget innebär en förstärkning med närmare 350 anställda under kommande år. I både förskolan och skolan prioriterar Vänsterpartiet en ökad personaltäthet och avsätter drygt 100 miljoner till ändamålet de kommande åren. Det räcker till ca 70 nya lärare, men även andra professioner som kuratorer, psykologer och logopeder. Satsningen kommer även ge fritidshemmen och förskolorna mindre barngrupper.

Fritids är en viktig verksamhet som tyvärr varit eftersatt många år. Med vår satsning får pedagogerna mer tid mer varje barn och kan höja kvalitén ytterligare. Personalen får möjlighet att genomföra den pedagogiska verksamhet de är utbildade för, säger Vasiliki Tsouplaki (V), barn- och ungdomsnämndens ordförande och riksdagskandidat.

Äldreomsorgen är ett annat tungt inslag i Vänsterpartiets budget. Finansieringen på dryga 65 miljoner inkluderar en ökad bemanning på 70 undersköterskor, ett till äldreboende och en valfrihetssatsning för kommunala tjänster.

Ambitionen är att Västerås stad ska bli kommunens bästa arbetsgivare. Vi vill värna om rätten till heltid utan delade turer, höja de lägsta lönerna till 20 000 kronor och stärka medbestämmandet för de anställda. Budgetförslaget innehåller också ett försök med sex timmars arbetsdag i hemtjänsten.

För att finansiera de kommunala förslagen föreslår Vänsterpartiet en höjd kommunalskatt på 35 öre per intjänad hundralapp.

Vår förhoppning är att det blir en rödgrön regering till hösten och att många av Vänsterpartiets förslag får genomslag i den nationella budgeten. Det skulle ge betydande tillskott till kommunernas ekonomi. Men behöver vi höja skatten lokalt tror vi att västeråsarna ställer upp på det för att våra barn och äldre ska få det bättre, avslutar Anna Maria Romlid.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Anna Maria Romlid (V), första namn på kommunvalslistan, 073-833 47 71