Vänsterpartiet är garanten för ett rättvisare Västerås

Vänsterpartiet ökade med 30 % i kommunvalet i Västerås. Vår paroll Inte till salu ligger kvar i mångas minnen. Vår viktigaste fråga var att få bort vinstuttagen i välfärden, något vi också lyckades förhandla oss till på riksnivå med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.  Vi hade gärna sett ett fortsatt rödgrönt samarbete i Västerås. Socialdemokraterna har i och med det nya samarbetet med MP, C och KD valt att föra en mer högerinriktad politik i syfte att få egen majoritet och isolera SD. Vi i vänsterpartet menar dock att det viktigaste vi kan göra för att minska SD:s tillväxt är att minska klyftorna i samhället och visa på tydliga ideologisk alternativ.

Utifrån den nya alliansens samarbetsprogram kan en utläsa att mer kommer att privatiseras eller utsättas för någon slags LOV-variant. Rätten att välja betonas. Frågan är bara rätten att välja vad? Rätten att välja utförare eller rätten att välja vilka tjänster som ska utföras? En av våra valfrågor var att införa verklig valfrihet i omsorgen, det vill säga att individen själv bestämmer innehållet i tjänsten och inte bara vilket företag som ska anlitas. Vi kommer att fortsätta jobba för att det också ska bli en realitet för de äldre i Västerås under mandatperioden. Efter 2016 när alla förslag i den nationella utredningen om vinster i välfärden är klara kommer det att bli enklare och öppnare för utförare utan vinstintresse. Vi hoppas att det nya styret kommer att ha det i åtanke och inte binda upp sig på långa kontrakt med riskkapitalister.

Socialdemokraterna gick till val på en skattehöjning för att kunna finansiera satsningar i välfärden. I det nya sammarbetet finns det inget sådant förslag. Vad händer nu med löftet om de minskade barngrupperna i förskolan? Vad händer nu med löftet om mer personal inom äldreomsorgen och i skolan? Med Vänsterpartiet som sammarbetspartner hade en skattehöjning varit möjlig för att kunna göra nödvändiga satsningar på välfärden. Nu får vi sätta vårt hopp till starka nationella budgetar.

Vi konstaterar vidare att Vänsterpartiet nu är ensamma om insikten att vi bör lägga ner flygplatsen. Trots att frågan om regional samfinansiering utretts för bara ett år sedan vill nu den nya majoriteten utreda frågan en gång till. Hur många utredningar behöver partierna för att inse att notan för flygplatsen är runt 25 miljoner om året och att det inte direkt finns någon kö för att få komma med och betala? Vi ser hellre att de pengarna läggs på utökade servicelinjer så att även den som behöver en sådan busslinje kan vara ute och åka efter klockan 15 på dagarna. Dessutom vill vi göra upp med den orättvisa högre taxan på färdtjänst. Samma taxa ska gälla för alla oavsett funktionsnedsättning.

Vi kommer att under de kommande fyra åren vara en stark vänsterröst att lita på. I Västerås kommunfullmäktige har vi redan lagt tre motioner efter valet. De har haft fokus på arbetet mot rasism och diskriminering och mot svartjobb och skatteflykt. Vi har även föreslagit att vi inom äldreomsorgen ska prova med en reform med sex timmars arbetsdag. Som vänsteropposition är det självklart att vi ska arbeta för att välfärd, jämställdhet, arbetsrättsfrågorna och miljö- och klimatfrågorna sätts högst på den politiska agendan i Västerås.

Vasiliki Tsouplaki (V)

Anna Maria Romlid (V)