Antirasism

Mångfalden är det typiskt svenska

Hur vill vi att vårt Sverige ska vara? Vill vi ha ett Sverige där vi värnar varandra, där vi ser ett värde i våra olikheter, där sammanhållning och omtanke gror?

Frågan är berättigad när vi sett Björn Söder (SD) komma med uttalanden om att samer, judar, tornedalingar inte är svenskar även om de är svenska medborgare. Han menar även att folk kommer till Sverige och skapar nationer i staten och att det hotar vårt demokratiska samhälle.

Han säger flera gånger att folk måste assimileras i vårt samhälle. Det syftar på den process genom vilken en minoritet, om processen är fullständig, helt överger sin egen kultur, historia, språk så att ursprungliga kulturskillnader försvinner.

Det handlar alltså inte om integration, vilket i stället syftar till att anpassa sig till varandra och respektera olikheter, ja att närma sig varandra.

Allt detta gör han i sann SD-anda i syfte att dela upp människor i olika värde och skapa misstro och hat i vårt land. SD visar gång på gång att de inte ser ett lika värde i människor. Det är åsikter som är direkt Sverige-fientliga.

Vad är då nationella minoriteter som Björn Söder (SD) blandar ihop med nationer i Sverige?

Sverige har formats av människor som under tusentals år har flyttat in, ut och runt i landet. Språk, religioner, vanor och tänkesätt har mötts, blandats. Genom århundradena har större och mindre folkgrupper skapats, som de som i dag utgör Sveriges nationella minoriteter.

Det är alltså folkgrupper som berikat vårt land sedan lång tid tillbaks och som i lag skyddas mot diskriminering, för att se till att de har samma mänskliga rättigheter och friheter som övrig befolkning, för att stödja språk, kultur samt öka gruppernas inflytande över sina egna traditioner, angelägenheter.

Lagen föreskriver att minoriteterna ska bli mer synliga i samhället, som ett erkännande av deras både historiska och nutida betydelse i vårt land.

När SD menar att vårt sätt att vara och värderingar avgör om vi har rätt att kalla oss svenskar och ha samma rättigheter som andra, ja då har detta parti visat sin rätta färg.

Det som gör oss i Sverige unika och framgångsrika över tid är just det SD motarbetar. Vår rika mångfald, mångfald i värderingar, attityder och unika personlighetsdrag. Begreppet mångfald innebär en vacker mosaik av olika bakgrunder, religioner, etniska tillhörigheter, åldrar, kön, sexuella läggningar, funktionsnedsättningar, värderingar och traditioner.

Det just mångfalden som gjort vårt land starkt och intressant att leva i. Det är vår mångfald och sammanhållning som ska värnas och skyddas och därför så borde vi alla stå upp för hur vi vill ha det i Sverige framöver.

Benny Sellberg (V)