Debattartiklar

Nya tag inför budget 2016

Nu står det klart att det inte blir några satsningar på välfärden i Västerås det kommande året.

Istället väntar nu besparingar på samtliga nämnder. För grundskolenämnden innebär det nästan 11 miljoner och för äldrenämnden 8,5 miljoner kronor mindre. Sammanlagt ska det sparas 42 miljoner under 2015.

Den nya majoriteten hade satt sina förhoppningar till att det skulle komma stora summor i nationella satsningar och har inte prioriterat välfärden i sin egen budget trots det osäkra läget på riksplanet.

Vänsterpartiet har sett bristerna i skolan och äldreomsorgen, de stora barngrupperna på förskola och fritids och vi har oroat oss över det tuffa personalsituationen inom socialtjänsten. Vi är beredda att påbörja en upprustning av våra kommunala verksamheter som år efter år fått i uppdrag att effektivisera och rationalisera. Vi tror att det är många som känner som vi, att nu får det vara nog. Det går inte att springa fortare i hemtjänsten eller få plats med fler barn i klassrummen. Vi måste kunna garantera att alla får den hjälp de behöver, såväl gammal som ung.

Vänsterpartiets mål, att öka personaltätheten, innebär också en satsning på arbetsmiljön för kommunens anställda. Utöver detta avsatte vi i vårt budgetförslag pengar för att höja lägsta lönerna. Det är viktigt att även den som är ensamstående med barn ska kunna försörja sig som vårdbiträde eller måltidsbiträde.

Nu blev vår budget nedröstad men redan nu börjar vi arbeta med budgeten för 2016. Vi hoppas att fler västeråsare, som ser samma brister som vi, höjer sina röster så att vi kan hjälpas åt att sätta tryck på majoriteten i stadshuset. Våra barn behöver en bra utbildning och våra äldre förtjänar en trygg vardag.

Vasiliki Tsouplaki (V)

Anna Maria Romlid (V)